mandag den 28. september 2015

Boganmeldelse: Seks år af Harlan Coben

Klik her, for at købe bogen for 99,- (med plusmedlemskab) hos Plusbog.dk


Original titel: Six years
Dansk titel: Seks år
Forfatter: Harlan Coben
Udgivelsesår: 2013 (dansk udgivelse: 2015)
Sideantal: 301
Forlag: Gads Forlag


Bagsidetekst:
Det er seks år siden, Jake Fisher var vidne til, at han livs kærlighed, Natalie, giftede sig med en anden mand. I seks år har Jake begravet sig i sit arbejde som universitetslærer. I seks år har han holdt sit løfte til Natalie om at lade hende være i fred, og i seks år har tanken om Natalie og hendes ægtemand, Todd, pint og plaget ham.
Da Jake falder over Todds dødsannonce, kan han ikke nære sig for at deltage i begravelsen. Her får han et glimt af Todds enke, sådan som han havde håbet - men kvinden er ikke Natalie …
Jake sætter sig straks for at opklare, hvad der er sket med Natalie, og inden længe er han viklet ind i et spind af løgne og bedrag, der er tæt på at koste ham livet .


Anmeldelse:
For at være helt ærlig, er jeg lidt vred på Harlan Coben. Han var skyld i, at jeg ikke sov i fire nætter, og at jeg kom uforberedt til undervisning på SDU, hvor jeg læser. Jeg kunne bare ikke lægge bogen fra mig. Det var fuldstændig umuligt for mig, jeg måtte bare liiiiige have et kapitel mere og lige et til og så et sidste, og sådan fortsatte jeg ellers til solen stod op. Mage til nervepirrende thriller, skal man eddermame lede længe efter!
Plottet er intet mindre end en genistreg, og som læser er det fuldstændig umuligt at regne ud, hvad der foregår og hvad der danner baggrund for Jakes løfte. Jeg synes som regel krimier har et par fylde-kapitler, hvor der ikke rigtig sker det store, men ikke her. Hvert kapitel indeholder et spændingsmoment, i en sådan grad at jeg kunne mærke adrenalinen pumpe, som havde jeg løbet et maraton, og det var naturligvis også årsagen til, at jeg ikke kunne slippe den.
Sproget er letlæseligt og bogen er spækket med humor. Hovedpersonen, Jake, er fyldt med selvironi og man kommer straks til at holde af ham og ønske ham det bedste.
Det er bestemt ikke det sidste jeg har læst af Harlan Coben. Jeg tørster allerede efter mere.
Er du til krimi, spænding og drama, så er du nødt til at læse den her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar