torsdag den 9. juni 2016

David Bowies yndlingsbøger

Som nævnt i anmeldelsen af Simon Critchleys bog Bowie, så var David Bowie en ivrig læser, og han havde en liste over sine 100 yndlingsbøger. Denne liste kan ses herunder, og jeg overvejer selv, om jeg skal bruge den som læseguide. Jeg har svært ved at forestille mig, at jeg ikke skulle få store læseoplevelser ud af at bruge den som inspiration. Der er dog også bøger om musik og magasiner, som jeg ikke tror, jeg ville få det store ud af at læse. De overstregede titler er bøger, som jeg allerede har læst, så mangler jeg kun 96. :D
Bøgerne er listet efter udgivelsesår (nyeste først). Kunne du finde på at læse Bowies foretrukne bøger?


David Bowies yndlingsbøger:
1.     The Age of American Unreason af Susan Jacoby
2.     Tadanori Yokoo by Tadanori Yokoo
3.     Oscar Wao & hans korte og forunderlige liv af Junot Díaz
4.     The Coast of Utopia (trilogi) af Tom Stoppard
5.     Teenage: The Creation af Youth 1875-1945 af Jon Savage
6.     Rænkespil af Sarah Waters
7.     The Trial of Henry Kissinger af Christopher Hitchens
8.     Mr. Wilson’s Cabinet af Wonder af Lawrence Weschler
9.     A People’s Tragedy af Orlando Figes
10.  Tilfældet af Rupert Thomson
11.  Wonderboys af Michael Chabon
12.  Fuglemaleren af Howard Norman
13.  Kafka Was The Rage: A Greenwich Village Memoir af Anatole Broyard
14.  Beyond the Brillo Box: The Visual Arts in Post-Historical Perspective af Arthur C. Danto
15.  Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson af Camille Paglia
16.  David Bomberg af Richard Cork
17.  Sweet Soul Music: Rhythm and Blues and the Southern Dream of Freedom af Peter Guralnick
18.  Drømmespor af Bruce Chatwin
19.  Hawksmoor af Peter Ackroyd
20.  Nowhere To Run: The Story of Soul Music af Gerri Hirshey
21.  I det magiske cirkus af Angela Carter
22.  Money af Martin Amis
23.  Hvid støj af Don DeLillo
24.  Flauberts papegøje af Julian Barnes
25.  The Life and Times of Little Richard af Charles White
26.  A People’s History of the United States af Howard Zinn
27.  Fjolsernes forbund af John Kennedy Toole
28.  Interviews with Francis Bacon af David Sylvester
29.  Mørke midt på dagen af Arthur Koestler
30.  Earthly Powers af Anthony Burgess
31.  Raw (grafisk magasin)
32.  Viz (grafisk magasin)
33.  Tabernes evangelier af Elaine Pagels
34.  Metropolitan Life af Fran Lebowitz
35.  In Between the Sheets af Ian McEwan
36.  Writers at Work: The Paris Review Interviews (Malcolm Cowley)
37.  The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind af Julian Jaynes
38.  Tales of Beatnik Glory af Ed Sanders
39.  Mystery Train af Greil Marcus
40.  Selected Poems af Frank O’Hara
41.  Halls Dictionary Of Subjects And Symbols In Art af James A. Hall
42.  Before the Deluge: A Portrait of Berlin in the 1920s af Otto Friedrich
43.  In Bluebeard’s Castle: Some Notes Towards the Re-definition of Culture af George Steiner
44.  Octobriana and the Russian Underground af Peter Sadecky
45.  The Sound of the City: The Rise of Rock and Roll af Charlie Gillete
46.  Tanker om Christa T af Christa Wolf
47.  Awopbopaloobop Alopbamboom: The Golden Age of Rock af Nik Cohn
48.  Mesteren og Margarita af Mikhail Bulgakov
49.  Journey into the Whirlwind af Eugenia Ginzburg
50.  Sidste udkørsel til Brooklyn af Hubert Selby Jr.
51.  Med koldt blod af Truman Capote
52.  City of Night af John Rechy
53.  Herzog af Saul Bellow
54.  Puckoon af Spike Milligan
55.  The American Way of Death af Jessica Mitford
56.   Sømanden, der pådrog sig havets vrede af Yukio Mishima
57.  Næste gang af James Baldwin
58.  A Clockwork Orange af Anthony Burgess
59.  Inside the Whale and Other Essays af George Orwell
60.  The Prime of Miss Jean Brodie af Muriel Spark
61.  Private Eye (magasin)
62.  On Having No Head: Zen and the Rediscovery of the Obvious af Douglas Harding
63.  Silence: Lectures and Writing af John Cage
64.  Strange People af Frank Edwards
65.  The Divided Self af R.D. Laing
66.  All The Emperor’s Horses af David Kidd
67.  Billy Liar af Keith Waterhouse
68.  Leoparden af Giuseppe Di Lampedusa
69.  Vejene af Jack Kerouac
70.  De skjulte fristere af Vance Packard
71.  En plads på toppen af John Braine
72.  A Grave for a Dolphin af Alberto Denti di Pirajno
73.  Beano (grafisk magasin)
74.  The Outsider af Colin Wilson
75.  Lolita af Vladimir Nabokov
76.  1984 af George Orwell
77.  The Street af Ann Petry
78.  Sort ungdom af Richard Wright
79.  Den fremmede af Albert Camus
80.  Græshoppens dag af Nathanael West
81.  Mr. Norris skifter tog af Christopher Isherwood
82.  English Journey af J.B. Priestley
83.  Infants Of The Spring af Wallace Thurman
84.  I min sidste time af William Faulkner
85.  Broen af Hart Crane
86.  Syndige sjæle af Evelyn Waugh
87.  The 42nd Parallel af John Dos Passos
88.  Berlin Alexanderplatz af Alfred Döblin
89.  Overgang af Nella Larsen
90.  Lady Chatterlys Elsker af D.H. Lawrence
91.  Den store Gatsby af F. Scott Fitzgerald
92.  Ødemarken af T.S. Eliot
93.  Blast af Wyndham Lewis
94.  McTeague af Frank Norris
95.  Maldodors sange af Comte de Lautréamont
96.  Zanoni af Edward Bulwer-Lytton
97.  Transcendental Magic, Its Doctine and Ritual af Eliphas Lévi
98.  Madame Bovary af Gustave Flaubert
99.  Inferno (Dantes guddommelige komedie) af Dante Alighieri
100.  Iliaden af Homer

2 kommentarer:

  1. Jeg har læst 3 af bøgerne (måske 4 - men er lidt i tvivl om, jeg rent faktisk har læst hele Iliaden i gymnasiet, det var måske bare uddrag?). Men det er nu altid sjovt med sådanne lister, selvom der på den ovenstående er rigtig mange titler, jeg aldrig har hørt om før ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var faktisk også i tvivl mht. Iliaden. Ja, jeg elsker læselister. Jeg tror, jeg laver nye lister for mig selv hver måned. Så finder jeg et (mere eller mindre tilfældigt) tema og lister 10-50 bøger. :) Jeg så også lige, at man kunne købe et bogmærke i Arnold Busck i metal, med en liste over 50 bøger, der skal læses. Jeg måtte virkelig overbevise mig selv om, at jeg ikke lige mangler et bogmærke. ;)

      Slet