søndag den 29. januar 2017

Boganmeldelse: The Brief Wondrous Life of Oscar Wao af Junot Díaz

Jeg læste The Brief Wondrous Life of Oscar Wao på engelsk, og samme version kan købes til $12.63 her. Jeg tror ikke, den danske udgave kan fås længere.
Titel: The Brief Wondrous Life of Oscar Wao
Forfatter: Junot Díaz
Udgivelsesår: 2007
Sideantal: 335
Forlag: Faber & Faber

Forlagets beskrivelse
A ghetto nerd living with his Dominican family in New Jersey, Oscar's sweet but disastrously overweight. He dreams of becoming the next J. R. R. Tolkien and he keeps falling hopelessly in love. With dazzling energy and insight Díaz immerses us in the tumultuous lives of Oscar; his runaway sister Lola; their beautiful mother Belicia; and in the family's uproarious journey from the Dominican Republic to the US and back.

Anmeldelse
The Brief Wondrous Life of Oscar Wao indledes med en redegørelse af det spanske ord fukú (forbandelse), som skal vise sig at følge vores hovedperson gennem hele historien. Dernæst følger en introduktion til ham der kaldes romanens helt, Oscar. Vi lærer, at Oscar havde en fed barndom, var vellidt og havde mange kærester, men at han nu er nørdet og overvægtig – noget som alle omkring ham påpeger og som tilsyneladende er fuldstændig uhørt for en dominikansk mand. Efter den forholdsvis korte introduktion til vores hovedperson, er det som om, forfatteren pludselig kommer i tanke om, at han har et hav af andre fede karakterer, hvis historier han egentlig også gerne vil have med i romanen. Deres historier har ikke nævneværdig relevans for den egentlige fortælling, og de kommer derfor til at føles som fyld for fyldets skyld. Således hører vi om Oscars søster, som engang stak af med en kæreste, om hans mors ungdomsforhold og så var der vist også noget med en onkel et sted. 335 sider, hvoraf kun de 90 eller deromkring rent faktisk bidrager til den fortælling, jeg indvilligede i at lægge fantasi og forestilling til. Læring indføring
Díaz har valgt at bruge (mange!) fodnoter til at indføre læseren i Trujillos diktatur i Den Dominikanske Republik, og selvom disse egentlig er spændende kommer de til at fungere som konstante afbrydelser i fortællingen om Oscar netop fordi, de er havnet som fodnoter, fremfor at være skrevet ind i historien. Fortællingen afbrydes ikke blot af de mange fodnoter, som jeg jo bare kunne have valgt at springe over, den afbrydes også ustandselig af fortæller-jeg’et, som hele tiden kommenterer på sin egen fortælling. Dét faktum krydret med de mange, lange spanske sætninger – ikke bare ord, lange sætninger – gjorde det til en kamp at komme igennem bogen. Jeg havde spansk på gymnasiet og jeg kan da huske de gængse gloser, som klarede mig igennem Memories of My Melancholy Whores, men The Brief Wondrous Life of Oscar Wao sætter virkelig læserens spanskkundskaber på prøve.
Af samme grund kommer Oscars såkaldt ”korte” liv til at synes uendeligt langt og den eneste grund til, jeg fortsatte læsningen var, at jeg er af den generelle holdning, at jeg skylder en bog og dens forfatter at læse den til ende, hvis jeg skal tillade mig at have en mening om den efterfølgende. Det er virkelig sjældent, jeg har så dårlig en oplevelse med en bog, da jeg som oftest kan finde et eller andet, jeg fik ud af læsningen. Men jeg var på intet tidspunkt opslugt og min læsning var præget af en vedvarende irritation. Det er ærgerligt, for jeg kunne faktisk godt lide selve historien om Oscar, men trods titlen fylder den måske tyve procent af bogens sider, og jeg efterlades med spørgsmålet om, hvad det egentlig lige var, der var så forunderligt ved Oscars ”korte” liv. Jeg vil i øvrigt tro at ordet brief henviser til den flygtige tid, hvor Oscar ikke bare er til, men rent faktisk lever. Og den del af historien er spændende, men som ordet angiver; meget brief.


Forresten ...
Kender I Hemingways The Short Happy Life of Francis Macomber? Der skal selvfølgelig ikke det store geni til at se, hvor Junot Díaz har fået inspiration til titlen; The Brief Wondrous Life of Oscar Wao, så min nysgerrighed pålagde mig at læse Hemingways novelle. Selvom det er to vidt forskellige historier, vækker de begge læserens tanker om forskellen på at eksistere og være til stedet og på at leve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar