Boganmeldelse: Kulturteori og kultursociologi – redigeret af Bjørn Schiermer

Titel: Kulturteori og kultursociologi
Redigeret af: Bjørn Schiermer
Udgivelsesår: 2016
Sideantal: 607
Forlag: Hans Reitzels Forlag

Kulturteori og kultursociologi er bogen, der er sin vægt værd i guld – og den er tung!

Der er så meget guf i den her mursten af en bog, at jeg nærmest ikke ved, hvor jeg skal starte. Så lad mig starte med en lille beretning om, hvordan og hvorfor den havnede på mit skrivebord. Da jeg i februar var til specialevejledning, var det tydeligt at mærke på min vejleder, at jeg ikke rigtig kunne leve (eller bestå – oh, the horror!) uden det omfattende, værdifulde værk. Faktisk var hun så sikker i sin sag, at hun lånte mig hendes eksemplar med hjem. Jeg kunne imidlertid ikke rigtig arbejde frit med bogen, da jeg var fuldstændig panisk ved tanken om at krølle siderne, fedte den til eller værst af alt, spilde kaffe ud over den. – Jeg spilder aldrig kaffe på mine egne bøger, men af en eller anden grund lykkes det mig altid at blive enormt fumlefingret, når jeg prøver at være ekstra forsigtig med lånte bøger. Derfor skrev jeg til Hans Reitzels Forlag og tiggede mig til mit eget eksemplar (et praktikophold i Tokyo er givende for sjæl og faglighed, men drænende for pengepungen). Og lad mig bare gøre det helt klart; det er det bedste tiggeri, jeg nogensinde har bedrevet.

For at kunne skrive en fyldestgørende anmeldelse af det store værk, har jeg læst det fra ende til anden, men det er klart, at de kapitler, der er relevante for min specialeskrivning, har været genstande for en mere dybdegående læsning.

Cultural Studies kan indimellem være svære at få greb om, fordi de ikke definerer sig selv ved at være en disciplin, og derfor også kan rumme det meste. Det er svært at tale om noget som helst uden at øjne kulturen. Alt hvad vi gør, alt hvad vi siger, alt hvad vi tager for givne sandheder er betinget af den kultur, vi både skabes i, men også er medskabere af.

I Kulturteori og kultursociologi indføres læseren i alt lige fra de klassiske teorier af eksempelvis Émile Durkheim og Mikhael Bachtin – som har været med til at forme kulturstudietraditionen – til nyere teoretikere som eksempelvis Michel Foucault og Sara Ahmed. Sidstnævnte har ikke hele dedikerede kapitler, men anvendes i mange af værkets introduktioner til forskellige kulturteoretiske tilgange. Fælles for alle værkets kapitler er, at de er letforståelige og velskrevne. Men vigtigst af alt, så bevæger de sig ud over introduktionens grænser og tilbyder læseren en dansksproget tilgang til nogle af de mest komplekse kulturteorier, som kun er tilgængeligt på dansk i meget begrænset omfang. Af samme årsag ville jeg faktisk ønske, at jeg havde haft værket gennem hele min studietid, som både får en afklarende funktion i forhold til specifikke teorier eller teoretikere, men også fungerer som en form for sikkerhedsnet, og giver mig mulighed for at tjekke, om jeg har forstået min primære litteratur og hvilke ”svagheder”, jeg bør være opmærksom på i min anvendelse af den.

Som enhver studerende ved, kan det være enormt krævende at skrive et teoriafsnit, som både forstår at forholde sig kritisk til den anvendte teori og som samtidig redegør for, hvilke andre teorier, den er inspireret af eller adskiller sig fra (det skriver forfatterne jo kun sjældent i deres værker). Men Kulturteori og kultursociologi tilbyder netop et overblik over 1) de forskellige grene af teorien, 2) den kritik teorien har være genstand for, 3) hvilken indflydelse teorien har haft på sin samtid og 4) hvilken historisk kontekst teorien kan sættes ind i.

Jeg ville kalde det for et opslagsværk, fordi det byder på afklarende beskrivelser og forklaringer, men samtidig er dets tekster så dybdegående og præcise, at opslagsværk næppe vil være fyldestgørende, i stedet refererer jeg fremover til værket som min kulturbibel.
Som I kan høre, så har jeg så mange roser til det her værk, at jeg kun kan anbefale det til alle humaniorastuderende eller kulturinteresserede.