onsdag den 16. august 2017

Om forfatterskaber og en dedikation til Siri Hustvedt


“Mirror, mirror on the wall, who's Hustvedt fan of all?"  – “Thou, Scotty, art the fan of all!"

Nå, nu skal I høre. Lily Dahls fortryllelse er et anmeldereksemplar fra Bog & Idé, det samme er At leve, at tænke, at se. En kvinde ser på mænd der ser på kvinder er et anmeldereksemplar fra Lindhardt & Ringhof. Resten er fra egen bogreol med undtagelse af Kvinden der rystede, som er hentet på det lokale bibliotek. Så skulle der vist være styr på det! :D
At læse forfatterskaber
Når jeg engang imellem oplever, at en forfatters bøger har grebet mig og vækket noget særligt i mig mere end en enkelt gang, beslutter jeg ofte at læse hele dennes forfatterskab. Jeg har ikke tidligere anvendt et værktøj til at holde styr på læsningen eller forfatterskabet, det er såmænd bare foregået oppe i mit eget hoved. Men jeg tænkte, at det kunne være sjovt engang imellem at præsentere “de udvalgte” (det lyder lidt mere dæmonbesættende apokalypseagtigt, end det egentlig er) her på Book me up, Scotty! Det kunne i øvrigt være sjovt at høre fra jer, om I indimellem gør lignende eller har planer om det i fremtiden?


Siri Hustvedt
Den første forfatter, jeg har udset mig er Siri Hustvedt. Hustvedt er først og fremmest udvalgt, fordi hun har budt på nogle af de mest interessante og intense læseoplevelser, jeg har haft, men også fordi hun gæster Danmark i slutningen af august, hvor hun både er at finde til Louisiana Literature og Authors in Aarhus.
Jeg har (endnu) ikke læst alle hendes værker, men tillader mig alligevel at bringe en kort karakteristik af hendes prosa ud fra det, jeg indtil nu har læst fra hendes hånd.
Hustvedts værker befinder sig som regel på grænselinjen mellem fakta og fiktion, hvor hun udfolder sin akademiske viden ofte i enten storbyens kunstnermiljø eller landsbyens bondske samfund. Hun har analytisk tæft som ingen anden forfatter, jeg kan komme i tanke om, og hendes indsigt i kulturstudier og neurovidenskaben bidrager til dybe og intime portrætter, som hun med sit sproglige raffinement og kunstneriske finesse gør læseren sulten efter at kende og forstå. Jeg husker, at jeg engang læste (måske i en anmeldelse?), at Hustvedts værker er intellektuelt stimulerende, og jeg kan ikke sige det meget bedre selv. Undertitlen på hendes nyeste essaysamling er i øvrigt ”Om kunst, køn og bevidsthed”, hvilket i min optik kan opsummere et samlet tema i forfatterskabet.

Bøger af Siri Hustvedt

  • En kvinde ser på mænd der ser på kvinder (2016)
  • Den flammende verden (2014)
  • At leve, at tænke, at se (2012)
  • Sommeren uden mænd (2011)
  • The Eight Voyages of Sinbad (2011) Kun på spansk. Så vidt jeg kan se
  • Kvinden der rystede eller historien om mine nerver (2009)
  • Embodied Visions: What Does it Mean to Look at a Work of Art? (2010)
  • En amerikaners lidelser (2008)
  • En bøn for eros
  • Mysteries of the rectangle (2005)
  • Det jeg elskede (2003)
  • Yonder (1998)
  • Lilly Dahls fortryllelse (1996)
  • Med bind for øjnene (1992)
  • Reading to you (1983)


Har jeg glemt et værk? Så efterlad gerne en kommentar! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar