søndag den 19. november 2017

Bogforum 2017

Pressefoto: Bogforum
Det var faktisk min debut som bogforumsdeltager. Sidste år var jeg bosat i Tokyo, og årene før det har jeg slet ikke overvejet at tage af sted, fordi det hurtigt løber op i mange penge for en fynbo (indgangsbillet, transport, overnatning, mad – for slet ikke at tale om de astronomiske beløb, der skal afsættes til bøger). Men i år var jeg ikke i tvivl og efter at have været afsted, er jeg heller ikke i tvivl om, at jeg vil være at finde til næste års messe.
Jeg har heldigvis en kæreste, som gerne stiller op til det ene bogrelaterede arrangement efter det andet til trods for, at han kun sjældent åbner en bog, så vi havde aftalt at få en hyggelig weekend sammen. Vi havde begge taget fredagen fri og kørte mod Amager om morgenen, så vi kunne ankomme til Bella Centeret om formiddagen. Det kommer faktisk bag på mig, hvor svært jeg har ved at genfortælle mine oplevelser, indtrykkene har været så mange, at jeg slet ikke kan huske alt det, jeg var rundt at høre, men her kommer et lille udpluk.

Debutantprisen
Det første jeg husker er, at jeg ankommer til nyheden om, at Tine Høeg har fået Bogforums Debutantpris. Jeg tør godt afsløre, at jeg krydsede fingre for den talentfulde forfatter, men jeg var i tvivl, om man alligevel ville finde hendes stil for uhåndgribelig, fordi den ikke lader sig styre af en genre. Jeg har ikke lagt skjul på min fascination af Tine Høegs skrivestil, og jeg blev virkelig glad for at opdage, at Nye rejsende vandt. Hvis ikke du allerede har læst den, så gør kan jeg kun anbefale dig at komme i gang – hun kan noget helt særligt med sproget, og hun formidler med stor humor. Jeg tog et billede af den talentfulde forfatter, mens hun blev interviewet, men det er på mystisk vis forsvundet – selv min telefon gik åbenbart i post-bogforumstilstand.

Goodiebags i massevis
Jeg var også forbi og indsamle goodiebags fra de søde bogfolk, som havde sendt invitationer ud. Vi var i bil, og det var jeg godt nok glad for, da jeg ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig, at jeg skulle slæbe så mange lækkerier med til Odense. Sikke et luksusproblem at få så mange lækre bøger, at man ikke kan slæbe dem hjem alene. Tak!
Lækre goodies fra årets Bogforum. 1: Goodiebag fra Politikens Forlag med kæmpe mulepose og en sød julehilsen. 2: Samlet boghøst fra årets messe – der er så mange, at de to bøger i hver side er blevet skåret fra på billedet. 3: Lækker goodiebag fra Arnold Busck med lækkerier til både hjerne, hjerte, mave og gane.


De dage med dig
Da jeg havde overværet nogle af interviewene med Tine Høeg, fandt jeg den intime scene på People’s Press’ stand, hvor Julie Badura sad i samtale med Karl Erik Stougaard, som er journalist, forfatter og chefredaktør på Euroman. De to talte om hendes personlige debutroman De dage med dig, og Julie fortalte blandt andet om mødet med mandlige læsere og om, hvordan det har været at blotte sig selv så meget i et værk. Her tog jeg faktisk også et billede, som er pist væk.

Plusbogs V.I.P.-arrangement
Om aftenen holdt Plusbog et særligt arrangement for forfattere, forlagsfolk og bogbloggere, hvor de både kårede årets forfatter – stort tillykke til Hella Joof! Og selvfølgelig uddelte Danish Book Blog Award.
Forinden holdt Mia Wagner, direktøren fra Plusbog, en flot tale om, hvordan litteraturen blev hendes flugtvej ud af en længerevarende stressperiode. Bøgerne hjalp hende i en sådan grad, at hun besluttede sig for at kvitte jobbet som advokat for at hellige sig bøgernes verden, og det var også denne beslutning, der fik hende til at starte initiativet Læs hele livet.
Så blev det tid til uddelingen af Danish Book Blog Award. Prisen gik til den talentfulde, oplysende og bogelskende bogblogger Kathrine fra Bibliotekattens bøger. Kathrine har min dybeste respekt, og omend jeg selvfølgelig også gerne selv modtog den flotte statuette (som jeg et kort øjeblik overvejede at hugge – der er trods alt ikke navn på), så undede jeg virkelig at hun med sin passion for litteratur og for at vække børn og unges læselyst, kunne tage den flotte titel med hjem til sit gummiandpalads (hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener med gummiandpalads, så er det på tide, at du besøger hendes instagramprofil @bibliotekat). Jeg var så fanget i øjeblikket, at jeg fuldstændig glemte at tage billeder. Det er mig i en nøddeskal, men så må jeg bare glædes over, at jeg var til stede i nuet.

Blandet lørdagsguf
Lørdagen brugte jeg på at browse rundt med min kæreste, hvor vi forsøgte at nå til enighed om, hvad der skulle høres/ses og hvad der ikke skulle. Vi er begge interesseret i racespørgsmål og stereotype repræsentationer, så vi var enige om at høre Anna Neye og Astrid Nonbo Andersen fortælle om det koloniale hukommelsestab, og de to havde nogle interessante syn på sårende narrativer og kollektiv fortrængning. Dernæst fik min bedre halvdel lov til at vælge, og det betød, at vi skulle høre hans (anden) store kærlighed, Mette Blomsterberg, på madscenen. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at han ville gå målrettet efter hende (og hendes kager), hvis jeg var ude af billedet. Nogle mænd har en ting for Angelina Jolie, andre for Mette Blomsterberg. To mænd jeg har en ting for, er Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich, som står bag pseudonymerne Kazinski og Anna Ekberg, så dem smuttede jeg hen og hørte ved Politikens stand. Jeg bliver aldrig træt af at lytte til de to, de komplimenterer hinanden så fint og deres relation har et hyggeligt snert af gammelt ægtepar. Jeg nåede også lige at høre lidt af Mich Vraa i samtale med Gyrith Ravn fra Lindhardt og Ringhof, og nu må jeg altså snart se at få læst de bøger (Haabet og Peters kærlighed). Hvis han bare er halvt så god på skrift som i tale, så er de hurtigt læst!
1: Anna Neye og Astrid Nonbo Andersen, 2: Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich (Kazinski/Anna Ekberg), 3: Mich Vraa og Gyrith Ravn













Han Kang om sin bog Vegetaren
Dernæst valgte jeg, at vi skulle høre Han Kang på Scenen. Han Kang fortalte om sin bog Vegetaren og om, hvordan hun ikke bryder sig om lukkede historier og elsker, at der findes så mange modsatrettede fortolkninger af hendes bøger. Hun fortalte også, at turen til Danmark ville være hendes endelige farvel til bogen, som hun nu er blevet interviewet om i ti år, og med ordene “I don’t belong to this universe anymore” tog hun endelig afsked. Jeg fik signeret mit eksemplar af Vegetaren på Arnold Buscks stand, og hun kommenterede både mine post-its med et “I read like this too” og gyldendalstemplet (der er ofte stempler i anmeldereksemplarer) med et “I’ve never seen this in my books – a bird?”, og det gik op for mig, at jeg ikke aner, hvordan man siger trane på engelsk – og da slet ikke på koreansk.
Jeg husker overhovedet ikke, hvad resten af dagen gik med, men vi ankom til hotellet sen eftermiddag med ømme fødder, muleposer i alle afskygninger og lommerne fyldt med bolcher og karameller. Så var vi klar til en hyggelig aften ude!

            



YA-event med Gyldendal Ung, Høst & Søn og CarlsenPuls
Om søndagen bød Gyldendal Ung, Høst & Søn og CarlsenPuls på morgenmad (okay, det var croissanter og frugt, men der var kaffe, og det betyder altså morgenmad for mig!😜) til et virkelig fint bloggerevent med YA-forfatterne Adam Silvera, Siri Pettersen og Sarah Engell. Jeg var overrasket over (men meget glad for!) invitationen, da jeg ikke selv har læst nogle af forfatterne, men jeg har længe haft kig på Sara Engells Valget, og den håber jeg at komme i gang med snarest. Arrangementet bar præg af forfatternes stjernestatus i form af star strucked fans, men forfatterne selv var nogle af de mest jordnære, sympatiske mennesker, og de sad klar til at besvare både sjove og seriøse spørgsmål. Arrangementet får et separat indlæg, hvor I blandt andet vil kunne læse om forfatternes årsager til at skrive YA og om underlige fobier. Men nu hvor vi er ved det, så vil jeg også lige give en stor cadeau til de tre forlag. Der er noget lækkert og givende ved at se, at nogle af de største konkurrenter kan samarbejdet på tværs af forlag og samme målgruppe. Fantastisk!

Adam Silvera, Sarah Engell og Siri Pettersen til et sjovt og indsigtsfuldt arrangement + indholdet af de fine goodiebags. Hvilken læser vil i øvrigt ikke gerne eje det krus? Jeg elsker det!

Autografer og meget søde hilsner fra Sarah Engell, Siri Pettersen og Adam Silvera.















Søndags stroll i messehallen
Efter eventet rendte jeg lidt rundt og var nødt til at kigge forbi, da Micki Cheng var på madscenen. Det gør mig simpelthen så glad at se, hvor god han er med børn. Han interagerede med dem, og de var vilde med hans skæg og løjer på scenen OG med hans kager selvfølgelig! Jeg fik også tilbragt tid i Børnebogforum, hvor der var opbygget inspirerende universer og læsekroge, som var fyldt med legende og læsende børn – et skønt syn, hvis du spørger mig. Dernæst gik jeg på jagt efter Troels M. Palshof, forfatteren bag Sommerfugleklanen, som jeg havde forsøgt at fange både fredag og lørdag, men hvis stand var proppet med mennesker begge dage. Heldigvis var der mere ro på søndag, og Troels gav mig en pjece som bl.a. indeholdte forskellige facts om hans bog og skriveproces. Pjecen var simpelthen sådan en genial idé, at jeg ville ønske, de fulgte med til alle bøger. Af ny viden fandt jeg det især sjovt at vide, at han tog seks kilo på under skriveprocessen, at gin/tonic og dokumentarprogrammer er kilder til inspiration og at hans betalæsere mener, der bliver røget for meget i bogen. Jeg ville ELSKE at vide den slags om alle de bøger og forfattere, jeg læser. Så tak for det, Troels!
1: Børnebogforum, 2: Fin udstilling med hæklede is og kager på Turbines stand fra bøgerne En hæklet isbutik og Et hæklet teselskab - begge af Heidi & Pia Johannesen, 3: Børnebogforum.

1: Micki Cheng, 2: Troels M. Palshof, 3: Pjecen med fun facts om Sommerfugleklanen.
























Eksklusivt møde med Jeffrey Archer
Søndag eftermiddag inviterede Lindhardt og Ringhof til et eksklusivt møde med Jeffrey Archer, hvor vi fik lov at møde den ejendommelige mand og (de der turde!) kunne udspørge ham om hans bøger og forfatterskab. Det var på alle måder en stor oplevelse, for han er altså noget af en karakter. Jeg fik noteret det ene citat efter det andet, så mødet med Mr. Archer får også sit helt eget indlæg.
 
1: De tre danskoversatte bøger i Clifton-krøniken (serien er på syv bøger, men de resterende er endnu ikke oversat til dansk), 2: søde Rikke forsøger at mildne den (næsten) rare mand, 3: Endnu en signeret bog til samlingen.
Efter Archer-oplevelsen måtte jeg ile ud fra Bella Centeret, da jeg skulle skynde mig hjem til min bror på Nørrebro, som diskede op med lækker wokret og tiltrængte kram.
Det blev slutningen på en god og sansemættende weekend på Bogforum som i alt indeholdt 1651 programpunkter. Jeg nåede ikke helt alle, men så er et jo godt, at der er en messe igen næste år. 😉
                        Vi ses til Bogforum d. 16.-18. november 2018!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar