Boganmeldelse: Paper Towns af John Green

Titel: Paper Towns
Forfatter: John Green
Udgivelsesår: 2008
Sideantal: 336
Forlag: Høst og Søn

Resume:
Vi befinder os i turistmekkaet, Orlando. Her bor Quentin (Q), som er hovedperson og jeg-fortæller. Q er 17 år og skal snart dimittere fra high school. Ved siden af Q bor barndomsveninden, Margo, som han ikke længere ses med. Formentlig fordi de placerer sig modsat hinanden i det strenge high school hierarki -hun er populær og han er nørdet. Han har været forelsket i hende siden de var børn, men har aldrig fået det fortalt.
En aften kravler Margo ind af Qs vindue, til stor overraskelse for ham og beder om hjælp til at udføre flere hævnmissioner i løbet af natten. De drager sammen ud på eventyr og Qs forelskelse i- og fascination af den populære Margo får en opblomstring.
Næste morgen er Margo forsvundet og her begynder fortællingen for alvor. Paper Towns er fortællingen om, hvordan Q leder efter en pige, som forsøger at finde sig selv.

Anmeldelse:
Romanen er et filosofisk indblik (i teenage øjenhøjde) i menneskets søgen efter svar på livets store spørgsmål: hvem er jeg? Men ikke kun spørgsmålet om, hvem man selv er, også spørgsmålet om, hvem de andre er og hvor skadeligt det kan være at blive fastholdt i en rolle, som ikke matcher det indre.
Eksistentialisme, selvransagelse og overgangen fra barn til voksen er gennemgående temaer, men disse tunge temaer løsnes op af Greens humor og afslappede, ungdommelige sprog, som er fyldt med slang og bandeord.
Jeg kan læse rundt omkring, at den har fået gode anmeldelser og at især det unge publikum har taget godt imod den. Jeg indrømmer blankt, at den ikke tiltalte mig, den fangede mig ikke og jeg måtte kæmpe mig igennem siderne. Jeg manglede virkelig en identificerbar karakter og er klar over, at det formentlig skyldes, at jeg ikke tilhører den primære målgruppe. Jeg synes historierne med den populære pige og den nørdede dreng er ved at være så gennemtærskede, at det keder mig.
Kvaliteten af oversættelsen/korrekturlæsningen irriterede mig virkelig. Der var flere steder, hvor der stod en fremfor end, hvor der manglede endelser på ordene og hvor der sneg sig ord i datidsform ind i nutidssætninger. Det er lyder måske som ligegyldig brok, men for mig er det med til at forhindre det flow jeg ønsker, når jeg læser. Jeg har egentlig lidt svært ved at forstå, hvordan så mange fejl kan have sneget sig igennem korrekturlæsningen.
Jeg vil ikke umiddelbart læse bogen igen, medmindre det er til brug i danskundervisning i udskolingen. Her kunne jeg til gengæld sagtens forestille mig, at dens tematikker omkring identitet og faren ved de roller vi tillægger os selv og hinanden, kunne danne grundlag for en spændende debat om selvforståelse, forventningspres og hvor skadeligt det kan være, når vi sætter andre på en piedestal, hvor de sjældent hører til.

Bonusinfo:
  • Paper towns er fiktive byer, som bliver brugt af korttegnere til at beskytte mod ophavsretskrænkere. Udover alle de virkelige byer, tilføjer korttegnerne såkaldte paper towns, som gør dem i stand til at se, hvis andre har plagieret deres kort.
  • Forfatteren, John Green blev opmærksom på disse byer under en roadtrip gennem South Dakota, hvor han forsøgte at finde en by midt ude i ingenting. Til sidst spurgte han en kvinde, som forklarede ham at byen ikke eksisterede.
  • Bogen er for nylig blevet filmatiseret og filmen har premiere d. 22. Juli 2015 i CinemaxX.