fredag den 12. juni 2020

Læseliste: Black Lives Matter (bøger om race, kultur, historie og ligestilling)


 Det er ved at være længe siden (i al fald i et SoMe-tidsperspektiv), at jeg postede et opslag på Instagram, hvori jeg bad om jeres hjælp til at udvide min horisont og læsekatalog med flere sorte forfattere og flere sorte fortællinger.

Jeg kunne, som jeg altid kan, regne med jer. Hold nu op, hvor sætter jeg stort pris på at have sådan et vidende, kompetent og hjælpsomt netværk, der altid stiller op. Tak.


Jeg har brugt meget tid på at dykke ned i jeres anbefalinger og på selv at lede videre.

I den forbindelse har jeg oprettet en læseliste, som jeg vender tilbage til om et øjeblik.

For allerførst vil jeg fortælle om noget, der slog mig undervejs. Mange af jeres anbefalinger og ca. 90 % af de bøger, jeg selv fandt frem til, er aldrig oversat til dansk. Mange er ikke at finde på landets biblioteker og de der er, har ventetider på flere måneder. Jeg hader at læse på engelsk, så jeg ville se, om ikke jeg kunne lytte til dem i stedet. Også her bliver det en vanskelig opgave at få adgang. Bibliotekerne tilbyder dem ikke, det gør boghandlerne heller ikke, og min egen bog-streamingtjeneste har dem heller ikke. Hvis det ikke er en øjenåbner, så ved jeg ikke, hvad er. Manglende adgang til litteratur er i allerhøjeste grad en del af et strukturelt problem. Vi forstår verden gennem bøger, og derfor skal vi have alle perspektiver til rådighed. I mange år har jeg kæmpet for at skabe en form for ligevægt i min bogsamling og i min horisont ved at sikre mig, at kvindelige forfattere er velrepræsenteret. Imens har jeg lukket mine øjne for det faktum, at perspektivet er så hvidt, at det blænder mit syn. Jeg vidste ikke, at adgangen til bøger om race var begrænset. Jeg vidste ikke, at adgangen til bøger af sorte forfattere var begrænset. Jeg vidste ikke, at jeg igen og igen og igen tillader, at 80 % af mine fortællinger skabes af hvide, privilegerede mennesker. Jeg kommer måske altid til at læse flest bøger af hvide forfattere, fordi jeg læser mange danske forfattere, og blandt dem er der en overvægt af hvide. Men det faktum, at jeg nu er langt mere bevidst om mine læsemønstre muliggør forandring og forbedring. Og det er der brug for. For Black Lives Matter og Black Authors Matter og Black Stories Matter.

 

Hvis du er nået hertil i mit “lille” skriv, så tillykke. Du har vundet en chokoladekiks, som kan afhentes I Odense. Og nu må jeg hellere vende tilbage til læselisten, som måske er den eneste grund til, du har læst hele den lange smøre. Jeg har oprettet en liste på Goodreads med titlen: Black Lives Matter: Educating Myself. Den vil jeg løbende opdatere, og du kan du bruge den, som du ønsker. Der er direkte link til den, du skal blot klikke her.

 

Hvad læser du lige nu? 
Og er jeg alene med min blindhed over for alle de hvide historier, jeg har fyldt reolen og sindet med?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar