onsdag den 5. januar 2022

Boganmeldelse: Noget du ikke ved om længsel af Karen Strandbygaard

Bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget.

Titel: Noget du ikke ved om længsel

Forfatter: Karen Strandbygaard

Udgivelsesår: 2021

Sideantal: 300

Forlag: People’s Press


’Noget du ikke ved om længsel’ undersøger og kortlægger en kvindes længsel efter at få børn. Den beskriver, hvor galt det kan gå, når forventningen til livet ikke stemmer overens med virkeligheden, og når kroppen pludselig bliver en kampdygtig modstander for den drøm, der gemmer på livets mening.


Udadtil kører livet på skinner for 32-årige Maria. Hun er en dygtig forsker og har gang i en lovende karriere i en privat virksomhed, hvor hun arbejder som kemiker. Hun bor sammen med sin kæreste David i indre København, og de to ønsker at blive forældre. Men her falmer glansbilledet, for Maria bliver ikke gravid. Parret starter på fertilitetsbehandling, men de gentagne mislykkede forsøg begynder at tære på forholdet. Maria konfronteres med følelser og sider af sig selv, som føles fremmede både for hende og for David. Hun går fra at være en ambitiøs kemiker til kun at kunne tænke på at få et barn. Langsomt ser hun alting smuldre, parforhold, karriere og venskaber glider ud som sand mellem hendes hænder.

’Noget du ikke ved om længsel’ undersøger og kortlægger en kvindes længsel efter at få børn. Den beskriver, hvor galt det kan gå, når forventningen til livet ikke stemmer overens med virkeligheden, og når kroppen pludselig bliver en kampdygtig modstander for den drøm, der gemmer på livets mening. Det psykologiske drama udspiller sig særligt i Marias indre, mens intetanende kolleger ser måbende til på hendes deroute og David forvirres over forandringen. Jeg vil så gerne elske den, og jeg prøvede virkelig også. Den er velskrevet, dialogerne er skarpe og troværdige, men følelseslivet vækkede intet i mig. Der mangler bøger om fertilitetsbehandling, så mine forventninger var tårnhøje, og måske er problemet netop, at jeg ved alt for meget om Marias længsel. Jeg var Maria på 32, som hellere ville forlade verden end at leve i den barnløs. Men jeg kunne ikke spejle mig i denne Maria, og det ødelagde desværre læseoplevelsen. Det er en umådeligt vanskelig disciplin at slette sig selv og egne erfaringer, når man læser om det, der på bagsiden lyder som ens liv.

Jeg håber sådan, du vil dele din egen erfaring med bogen her i kommentarfeltet – særligt hvis du også har erfaring med fertilitetsbehandling.





4 kommentarer:

  1. Leder du efter et konsolideringslån, usikrede lån, erhvervslån, realkreditlån, billån, studielån, personlige lån, risikovillig kapital osv! Jeg er en privat långiver, jeg yder lån til virksomheder og privatpersoner med en lav og rimelig rente på 2%. E-mail til: christywalton355@gmail.com

    SvarSlet
  2. Hej, leder du efter et gældskonsolideringslån, usikrede lån, erhvervslån, realkreditlån, billån, studielån, personlige lån, risikovillig kapital osv.! Jeg er en privat långiver, jeg yder lån til virksomheder og privatpersoner med en lav og rimelig rente på 2%. E-mail til: christywalton355@gmail.com

    SvarSlet
  3. Jeg er så glad for du skrev den her anmeldelse. Jeg troede jeg ikke kunne spejle mig i Maria, fordi jeg både er ufrivilligt barnløs OG ikke har en mandlig kæreste. Jeg var også meget glad for bogen, og læste den lynhurtigt - men den sidste halvdel måtte jeg kæmpe mig igennem, som man kæmper sig igennem en dårlig krimi. Ikke fordi den egentlig er dårlig, synes den har et stort potentiale - men det hele virker s meningsløst... sådan, som alle de værste sider af alle moderne mennesker. Jeg ved ingen er så overfladiske, jeg ved at lykken og håbet ligger et andet sted, og moralen er dybere end blot at hendes mand og arbejder er forsmået af hendes deroute. For det er altså det livet viser igen og igen (ikke Hollywood-livet, eller smart københavner-livet selvfølgelig, men LIVET. Almindelige menneskers liv). Og det føles lidt som om forfatteren slet ikke har været i kontakt med andet end blot et helt overfladisk højere borgerskabs-liv, så der slet ikke har været behov for at trække mere og andet frem... End blot: Hvis ikke dine drømme sker, så mister du enten besindelsen eller lader dig nøjes. Det giver ikke rigtigt mening. Håbede sådan på der var flere kommentarer til din fine anmeldelse <3 Tak for dig og din blog. stadigvæk og altid.

    SvarSlet
  4. Vil du låne, og du ved ikke, hvor du kan få et rigtigt lån?
    Vil du starte en virksomhed, men du har ingen kapital?
    Skal du ansøge om et lån af en eller anden grund?
    Mangler du et julelån?

    Dit håb er endelig her, da Elena Nino yder hurtige og pålidelige lån, deres service er 100% ægte og garanterer dig at få dit lån, når du ansøger, kontakt venligst via e-mail og godkend i dag på: elenanino0007@gmail.com

    Tak og Gud velsigne
    TILLID
    Ingrid

    SvarSlet