onsdag den 8. februar 2017

Litnet i Odense


For omkring et halvt år siden hørte jeg første gang om Litnet i Odense. Det kom faktisk en del bag på mig, at det eksisterede, da jeg som udgangspunkt troede, at jeg havde et godt overblik over Odenses litterære tilbud og netværk.

Min rejse til Japan, som jeg i øvrigt netop er hjemvendt fra, gjorde det selvfølgelig ikke muligt at gå nærmere ind i, hvad netværket kunne tilbyde end blot at læse med i deres nyhedsmails. Men efter at være vendt hjem er jeg blevet valgt ind som suppleant i bestyrelsen, og jeg glæder mig meget til at se, hvordan jeg kan bidrage til deres arbejde med at formidle og styrke litteratur og læsning i Odense og på Fyn.

Litnets primære formål er som nævnt at styrke litteraturen i Odense og på Fyn, og det gør foreningen ved at

·      skabe netværk mellem folk som arbejder med litteratur
·      skabe et forum for diskussion af litteratur – for private såvel som professionelle
·      fremme samarbejde mellem litteraturen og andre kunstarter.

Netværket er åbent for alle med interesse for litteratur, og man kan følge foreningens arbejde ved at tilmelde sig nyhedsbrevet her, eller ved at melde sig ind her (DKK 100,- årligt for studerende).

Litnet samarbejder med forfattere, redaktører, boghandlere, Odense Biblioteker og mange, mange andre. Samarbejdet danner grundlag for de mange arrangementer, som foreningens medlemmer kan deltage i til fordelagtige priser.

Et eksempel er næste arrangement den 21. februar, hvor forfatter, Birgithe Kosovic interviewes og fortæller om sin  romanbiografi Den inderste fare. Arrangementet afsluttes med fællesspisning, som understreger aftenens tema med en menu inspireret af mad fra tiden under besættelsen. Arrangementet koster DKK 225,-, men for medlemmer af Litnet koster det kun DKK 155,-. Så medlemsgebyret er hurtigt tjent hjem, hvis man deltager i flere arrangementer.
Ovenstående er bare ét eksempel på utallige arrangementer, og tidligere har foreningen også haft besøg af Jesper Wung Sung, Mette Holm, Tom Buk-Swienty, Helle Helle og mange andre store navne.

Jeg kan ikke helt skjule min begejstring over både at have opdaget netværket, men også over selv at blive en del af det. Og jeg regner med, at I fremover vil kunne læse om spændende litterære arrangementer i Odense her på Book me up, Scotty!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar