Boganmeldelse: Livet – illustreret af Lisa Aisato

Jeg modtog bogen som anmeldereksemplar fra forlaget.

Titel: Livet – illustreret
Forfatter: Lisa Aisato

Udgivelsesår: 2020

Sideantal: 190

Forlag: Straarup & Co.

Lisa Aisato er kunstner i ordets oprindelige forstand – en skaber med guddommelige evner. Hun skaber latter og gråd med sine illustrationer og med få rammende ord, lykkes det hende at vække barndomsminder og genkendelse hos sin læser. Livet – illustreret er noget af det smukkeste og mest livsbekræftende, jeg har læst og set om livets faser.

Jeg har læst i den her bog i flere måneder nu, og jeg føler stadig ikke, at jeg er færdig med den. Den bliver ved med at kalde mig tilbage, selvom jeg har læst hvert et lille ord – dem er der sådan set ikke mange af – og gransket hver enkelt detalje i de ubeskriveligt smukke illustrationer. Lisa Aisatos bog er præcis det, titlen lover: Den er en illustration af livet. Fra barn til voksen, ung til gammel, sommer til vinter, glad til trist, lys til mørke.

Bogen er en samling af forfatterens bedste illustrationer, som hver har fået en lille tekstbid. De er inddelt i seks kapitler, som viser barndom, ungdom, søgen efter identitet, voksenliv, familieliv og alderdom. Det er ganske imponerende, hvordan hun formår at illustrere en følelse og forstærke den ved hjælp af 5-6 ord. Genkendelsen er stor, og derfor er det også en vanskelig opgave at bladre bogen igennem uden at blive bevæget og til tider rørstrømsk. Det genkendelige finder allerede sted på bogens første fem sider, som lyder:

“Husker du, at vi badede i sommerregnen?

Husker du lyse sommeraftener med mælkebøttesaft på fingrene?

Husker du, hvordan sommeren var grønnere,

vinteren hvidere

og julen helt magisk”

Med disse ord bliver læseren trukket ind i en tilstand af nostalgi og melankoli, og hvem kan ikke genkende det indre glansbillede af grønne, lyse sommerdage og magisk juletid i barndommen.

Ordknapheden giver plads til læserens tankeflugt, og minderne spirer frem efterhånden, som der bladres i bogen. Jeg glæder mig til at tage den frem igen og igen, men særligt, når jeg bliver gammel og har levet et langt liv. Den er noget af det smukkeste og mest livsbekræftende, jeg har læst og set om livets faser. Jeg anbefaler den til alle. Både små og store, unge og gamle. Alle med et hjerte vil falde for den.