tirsdag den 1. december 2015

Boganmeldelse: Glad mave med Low FODMAP af Julianne Lyngstad

Læs mere om bogen her.
Titel: Glad mave med Low FODMAP
Forfatter: Julianne Lyngstad
Udgivelsesår: 2015
Sideantal: 230
Forlag: Turbulenz

Forlagets beskrivelse:
Op mod en tredjedel af danskerne har jævnligt problemer med maven. Det kan være oppustethed, luft i maven og dårlig fordøjelse. 15-20 % af danskerne har syndromet irritabel tyktarm (IBS). For mange er mavegener (herunder IBS) en både ubehagelig og pinlig lidelse, som de må leve med i årevis, fordi der ikke findes nogen enkel kur.
Ernæringsfysiolog Julianne Lyngstad er en af dem, der har døjet med IBS i flere år. Hun er født og opvokset i Norge, hvor maveplager også er et stort problem i befolkningen. En dag faldt hun helt tilfældigt over en diæt kaldet Low FODMAP, som ændrede hendes liv:
FODMAP står for nogle bestemte kulhydrater, der alle er mistænkt for at forårsage problemer med fordøjelsen. Forskere har for nylig fundet ud af, at langt de fleste, der begrænser eller helt udelukker disse kulhydrater fra kosten, kan få mere ro i maven.

Anmeldelse:
Jeg har altid døjet med ubehag i maven og derfor var det oplagt at takke ja, da Turbulenz spurgte, om jeg havde lyst til at anmelde Glad mave med Low FODMAP. En sådan bog kan naturligvis ikke anmeldes uden, at man går all in på bogens præmisser. Så det gjorde vi, min kæreste og jeg. Først var han meget skeptisk, for han troede; 1, at han skulle leve af salat. 2, at vi skulle ud at handle en masse nye varer og 3, at vi skulle kassere de madvarer, vi havde. Men det var faktisk ikke tilfældet. Mange af de varer, der bliver brugt, brugte vi allerede, men det var sammensætningen vi skulle ændre på og så måtte vi selvfølgelig også ud at handle lidt. Indkøbene var lette og overskuelige, fordi der på s. 226 er en komplet indkøbsliste, man kan følge.
Vi havde forberedt os på, at det ville blive hårdt (for det er det jo at være på diæt), men det var det slet ikke. FODMAP-diæten føles ikke som en diæt, fordi der ikke er decideret forbudte madvarer, selv brød er ”tilladt”, hvis bare det er glutenfrit. Og det, der gjorde os i stand til at fortsætte diæten i mere end et par dage var uden tvivl, at den giver plads til lækkerier. For mange diæter er dessert et fy-ord, og det gør det så uoverskueligt at være hundrede procent engageret. Faktisk er der omtrent 40 sider med opskrifter på kager, desserter og snacks, og de blev flittigt brugt!
Nu må jeg hellere vende tilbage til det store spørgsmål; virkede det så? Ja, efter en-to uger kunne jeg mærke markant forskel. Jeg slap af med oppustetheden og jeg havde generelt en følelse af velvære i maven. Når man altid har døjet med sin mave, så er det helt fantastisk at nå til et punkt, hvor man faktisk glemmer dens eksistens.
Jeg har desværre ikke været så god til at huske at få taget billeder af de retter, vi lavede.  Men I kan se min yndlingsret på billedet herover. Den nåede vi at lave en del gange.
Hvis du også går og døjer med maven, kan du læse mere om bogen (og evt. købe den) lige her.

Rigtig god fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar