lørdag den 24. december 2016

Boganmeldelse: MANDala af Anders Morgenthaler og Mikael Wulff

Malebogen kan købes her for DKK 150,-
Titel: MANDala
Forfattere: Anders Morgenthaler og Mikael Wulff
Udgivelsesår: 2016
Sideantal: 48
Forlag: Politikens Forlag

Forlagets beskrivelse
Den danske mand er under pres. Han mister konstant terræn, og overalt løbes denne stakkels mand over ende af stærke, selvstændige kvinder og af børn, som kræver omsorg og nærvær. Nu vil vi give den danske mand et par minutters fred og ro og fordybelse i det, som i virkeligheden interesserer ham. MANDala-bogen er den første malebog absolut kun til mænd. Denne bog rummer mønstre med bl.a. skummende fadøl, fodbold, lækre damer, maskingeværer, kardanaksler, værktøj og store mængder bacon. Omsider får den danske mand muligheden for at vise hvem han virkelig er og samtidig finde ny åndelig styrke.

Anmeldelse
Jeg fik denne tilsendt af Politikens Forlag og omend den ikke ligefrem falder indenfor de sædvanlige anmeldelseskategorier, så fortjener den altså et par ord med på vejen alligevel. Den er jo hylende sjov! Alene ideen om at lave en mandala kun for mænd, er simpelthen en genistreg uden lige. Mandala-malebøgerne er typisk karakteriseret ved deres svungne feminine linjer med motiver, som de fleste vil være enige i primært henvender sig til kvinder, og der er heller ingen tvivl om, at kvinder er de primære brugere af disse afstressende og fordybende udfoldelser. Indtil nu! For her er den; Mandalaen kun for mænd.
Malebogen består af 48 sider, hvoraf der frit kan vælges imellem at farvelægge bryster, bacon, havemaskiner eller værktøj – der er altså noget for enhver smag. Personligt slapper jeg bedst af, når jeg maler bryster, men det er selvfølgelig en smagssag. ;)
Til (cirka) hver anden tegning medfølger en lille, men meget dyb læresætning om afstresning og indre ro skrevet i sådan en slags knækprosa møder haiku og forenes i et lyrisk udtryk som for eksempel:

”Kig indad, lær dine behov at kende,
og opdag, at du er en ekstremt
underlig, decideret
asocial type.”

----------------------------------

   ”Jo større din truck er,
   Jo større er din karma”

 ---------------------------------

”Udsæt altid til i
    morgen hvad du
        ikke rigtig
            gider i dag”

Jeg har faktisk ikke noget dårligt at sige om den, den rammer plet med humoren, og dens store styrke er selvfølgelig, at jeg småklukker imens, jeg maler. Og helt ærligt; den er faktisk afstressende. Jeg synes i forvejen Wulffmorgenthalers striber er sjove, men den her malebog har en slags dobbeltsidet humor, fordi tekst og billede selvfølgelig er sjovt, men platformen og rammerne for dem er samtidig så malplaceret, at de rummer en form for ironisk distance til de sædvanlige mandalabøger. Og alligevel oplever jeg, at den faktisk har samme effekt som dem – den skaber ro og fordybelse.
Summa summarum, jeg synes den er fuldstændig genial!

Jeg er ikke i Danmark denne jul, men hvis jeg var, kunne jeg godt komme i tanke om et par stykker, som skulle have den i julegave. Og jeg synes især det kunne være sjovt at give min kæreste den med som mandelgave til den årlige herrejulefrokost. Faktisk har han udtrykt interesse for at male i den, når jeg kommer hjem, hvilket ikke er noget, jeg nogensinde havde forventet at høre ham ytre ønske om. Jeg blev bare aldrig helt klog på, om han foretrækker bacon eller bryster, så det kan være denne anmeldelse skal have en efterfølgende opdatering – haha!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar