Boganmeldelse: Mine tre år med Kurt Cobain af Danny Goldberg

Jeg fik bogen tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget.

Titel: Mine tre år med Kurt Cobain
Forfatter: Danny Goldberg
Oversætter: Michael Jepsen
Sideantal: 336
Forlag: Memoris

Med Mine tre år med Kurt Cobain leverer musikmanageren, Danny Goldberg, en opslugende fortælling om Nirvana og Cobains udvikling fra at være antikapitalistiske rebeller til at blive et af de største rocknavne i verden.

I Mine tre år med Kurt Cobain fortæller musikmanageren, Danny Goldberg, om sine tre år som Nirvanas manager. Han blev bandets manager kort før udgivelsen af ’Nevermind’ og var det i tre år frem til Kurt Cobains selvmord. Det var en skeptisk Goldberg, der i 1991 blev præsenteret for ideen om at blive Nirvanas manager. Hidtil havde punkrockbands ikke tjent penge på deres musik, – genren opstod som del af en antikapitalistisk ideologi, så et kommercielt gennembrud stod på mange måder i kontrast til musikkens udgangspunkt – så at Nirvana skulle skabe det album, der kom til at erstatte Michael Jacksons førsteplads på Billboards top 200 var umuligt at forudse. Ikke desto mindre tog Danny Goldberg opgaven på sig, og i tre år fulgte han bandet tæt, særligt tæt kom han på Kurt Cobian og senere Courtney Love, som hans hustru, Rosemary Carroll, var advokat for.
I bogen fortæller han Nirvanas historie ud fra en stram kronologisk komposition, og selvom mange af hans beretninger er fortalt før, så tilfører han nye indblik og forsøger at skabe et helstøbt billede af Kurt Cobain. Der er oftest en tendens til helgendyrkelse, når der tegnes billeder af afdøde idoler, og selvom Danny Goldberg gør sit bedste for at beskrive Cobains mange nuancer, så skinner hans kærlighed til kunstneren alligevel igennem. Forfatteren er dog bevidst om egne tendenser og gentager, at han ikke er helt objektiv, hvilket er med til at skabe en transparent og forholdsvis saglig beretning. Det er en opslugende og levende fortælling om bandets og Cobains udvikling fra at være antikapitalistiske rebeller til at blive et af de største rocknavne i verden.

1 kommentar:

1. Den, der læser dette vidnesbyrd i dag, skulle fejre med mig og min familie, fordi det hele startede som en vittighed for nogle mennesker, og andre sagde, at det var umuligt. Jeg hedder Jacob Schultz og kommer fra Tivoli, men jeg flytter til Belgien med min kone. Jeg er heldigvis gift med to børn og en smuk kone. Der skete noget forfærdeligt med min familie, jeg mistede mit job, og min kone forlod mit hus, fordi jeg ikke kunne tage godt af mig selv og familien. hende og mine børn på det bestemte tidspunkt. Det lykkedes mig i ni år, ingen kone at støtte mig til at passe godt på børnene. Jeg prøver at sende en testmeddelelse til min kone, men hun forhindrer mig i at tale med hende. Jeg prøver at tale med hendes ven og hendes familie, men jeg ved stadig, at nogen kunne hjælpe mig, og jeg har sendt anmodningen senere til så mange virksomheder, men stadig Ring ikke til mig, indtil en trofast dag kommer, som jeg aldrig vil glemme i mit liv . Da jeg mødte en gammel ven af ​​mig, som jeg forklarede alle mine vanskeligheder, og han fortalte mig om en god mand, der hjalp ham med at få et godt job hos Coca cola-selskabet, og han fortalte mig, at det var en caster-charme, men jeg er en person, der aldrig tror på fortryllelse, men jeg besluttede at prøve det, og jeg kontaktede ham via doctorosagiede75@gmail.com. Han instruerede mig og viste mig, hvad jeg skulle gøre i disse tre dage efter lanceringen af ​​trylleformularen. Jeg fulgte alle instruktionerne og gjorde, hvad han bad mig om at gøre godt. Drosagiede sørg for, at alt gik godt, og min kone ville se mig igen efter det vidunderlige arbejde Drosagiede. Min kone ringer til mig med et ukendt nummer og undskyldte, og hun fortalte mig, at hun virkelig savner mig og vores børn og min kone kommer hjem. Og efter to dage kaldes et firma, som jeg har sendt mit takkebrev, nu er jeg den eksemplariske virksomhedschef her i USA. Jeg anbefaler, at hvis du har problemer med at komme tilbage din eks eller helbrede dig for sygdomme som hiv og kræft, så send en besked til denne e-mail: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 og du får det bedste resultat. Tag ting for givet, og det vil blive taget væk fra dig. Jeg ønsker dig det bedste.