onsdag den 29. maj 2019

Boganmeldelse: Barnet af Kjersti Annesdatter Skomsvold


Jeg fik bogen tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget.
Titel: Barnet
Forfatter: Kjersti Annesdatter Skomsvold
Oversætter: Karen Fastrup
Udgivelsesår: 2019
Sideantal: 112
Forlag: Grif

Som i én lang tankestrøm tager Kjersti Annesdatter Skomsvold sin læser med ind i de inderste kroge af sit sind, og hun blotter sin egen skrøbelighed både som mor, menneske og forfatter.

Barnet er en mors fortælling til sin nyfødte. Hun fortæller om vejen frem til sit nuværende liv med barn nummer to i en bæresele og fingrene på tastaturet. Hun taler ind i sin diktafon, mens de to går lange ture i Botanisk Have, og væsentligt for historien er, at moren er forfatteren selv. Hun har haft vanskeligt ved at skrive efter, hun blev mor til sin førstefødte, for hvordan forener man det frie spontane kunstnerliv med moderskab og familie? Der fandtes et liv før moderrollen blev den dominerende rolle for vores fortæller, og i beretningen til sit barn åbner hun op for det faktum, at hun også levede og elskede før hun mødte far, Bo.
Som i én lang tankestrøm tager Kjersti Annesdatter Skomsvold sin læser med ind i de inderste kroge af sit sind, og hun blotter sin egen skrøbelighed både som mor, menneske og forfatter. Hendes ufiltrerede selvransagelse står skarpt og ærligt, og hun viser sprogligt overskud, når hun formår at skildre livets tilfældigheder i enkel og nærværende prosa.

“Da jeg kom hjem, lå jeg vågen og græd over det traume jeg havde været igennem, må man kalde noget man selv har valgt, et traume?”

Det er ikke bare ærligt at kalde en fødsel for et traume, det er også modigt, og det må være en befrielse for de mange mødre med samme oplevelse af, at deres krop blev revet midt over, at læse forfatterens skildring.
Det er overraskende, at romanen er så nem at relatere til for én, der ikke har oplevet moderskabets kraft af følelser og tanker, men Barnet er lige så meget en fortælling om at være menneske i verden med alle de prøvelser og velsignelser der hører med til at leve. Og for en der altid har lidt af søvnløshed, er det en gave at spejle sig i forfatterens beskrivelser af søvnløse nætter.

“At falde i søvn, det sker ikke for mig. Men jeg må jo sove, og derfor er jeg nødt til at lede efter søvnen, selvom jeg ved at jo mere jeg leder, desto bedre gemmer den sig.”

Den vågne nat er ikke den søvnløses værste fjende, men derimod dagen derpå, hvor alle andre er i stand til at fortsætte livet, og Kjersti Annesdatter Skomsvold beskriver det klart og præcist, når hun skriver “Den søvnløse sætter ikke pris på fuglesang.”.

“Jeg er bange for ikke at kunne tage del i næste dag, for jeg vil løbe og bade i havet og skrive, og tænk hvis nogen forventer at jeg tager med til et eller andet, og så kan jeg ikke fordi jeg ikke har sovet? Desuden bliver mine tanker så mørke når jeg ligger vågen om natten, og jeg frygter disse tanker, for jeg ved ikke om det er tankerjeg virkelig tænker, eller om det er natten der spiller mig et pus.”

(…)

“Jeg synes det vanskeligste er at forholde sig til alle menneskene, alle dem der sover om nætterne. De har lys foran ansigterne, de kan se ind i den nye dag, glæde sig over dagen, mens jeg går med den mørke søvnløse nat bag mig som en skygge, er allerede igen begyndt at grue for natten. Jeg tænker at vores verdener ikke har noget til fælles. ”

Barnet er en ny og forfriskende fortælling om at tage hul på moderskabet og være i moderrollen. Den beskriver den splittelse, der kan medfølge, når livet ændres på et splitsekund og man må se i øjnene, at nu er man først og fremmest mor for et andet menneske.
En smuk og tankevækkende roman, som får alle mine varmeste anbefalinger.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar