Boganmeldelse: Må jeg komme med dig hjem af Marie Aubert

Titel: Må jeg komme med dig hjem
Forfatter: Marie Aubert
Oversætter: Thomas Korsgaard
Udgivelsesår: 2020
Sideantal: 136
Forlag: Lindhardt og Ringhof

Må jeg komme med dig hjem er en af de mest velvalgte titler, jeg er stødt på til en novellesamling. Den indkredser præcis dét, alle novellerne handler om. Hvor er hjem, hvad udgør et hjem, hvem hører til i et hjem og hvor hører jeg hjemme? Hjemmet bliver – både som abstrakt begreb og som konkret objekt – behandlet i alle noveller og bliver en katalysator for historiens udvikling.

Må jeg komme med dig hjem er ni små kighuller ind til helt almindelige menneskers liv. Vi tager med et infertilt og adoptionsparat par til Sydamerika, hvor den ene part måske ikke er så klar alligevel. Vi møder den nyligt fraskilte far, som kæmper med de følelser han får, når hans datter nægter at anerkende hans nye sted som ’hjem’. Og vi følger teenageren, der uden tilladelse låser sig ind i naboens hjem for at lege, hun selv bor der.
Marie Aubert gør et smukt stykke arbejde med at beskrive mellemmenneskelige relationer, særligt når de på grænsen til at ændres og når forandringen indtræder. Afmagt og desperation er centrale temaer, og de menneskelige følelser og reaktionsmønstre er levende beskrevet og vækker læserens genkendelighed. Der svæver en tung sky af skuffelse over Auberts karakterer, og forfatteren lykkes med at stikke til det konforme samfund og de fællesbestemte retningslinjer for et normalt liv.
Titlen er velvalgt, den indkredser så præcist det, alle novellerne handler om. Hvor er hjem, hvad udgør et hjem, hvem hører til i et hjem og hvor hører jeg hjemme? Hjemmet bliver – både som abstrakt begreb og som konkret objekt – behandlet i alle noveller og bliver en katalysator for historiens udvikling.
Hvis du kunne lide Thomas Korsgaards Tyverier, så vil du også elske denne. De to novellesamlinger har mange ligheder, og hvis ikke det var fordi, sarkasme og ironi spiller så stor en rolle for vores danske novellekonge, så kunne man næsten tro, der var tale om samme forfatter.