lørdag den 3. november 2018

Dansk forfatter og Japan-ekspert samler ind til ny bog

Forfatteren og Japan-eksperten, Asger Røjle, samler ind til en ny bog bog på dansk om Japans kejser og kejserdømme. Han skal have fart på, fordi bogen ønskes udgivet ved tronskiftet i foråret 2019. Derfor har han startet denne indsamling, hvor han håber på at kunne nå i mål med projektet. Asger skriver selv:

Om præcis et halvt år - ved udgangen af april måned 2019 - går Japans kejser Akihito af og bliver afløst af sin kronprins.

Jeg har snakket med et forlag om i den anledning at udgive en bog på dansk, hvor jeg fortæller den fascinerende beretning om det japanske kejserdømme og den japanske kejserfamilie. I flydende og letlæst form. Og med hovedvægt på krigen og efterkrigstiden.

Hovedpersonen bliver Akihito, den afgående kejser - med kejserdømmets bredere historie som baggrund.

Når det er mig, der skriver den, bliver det en journalistisk bog. Ikke kulørt, men heller ikke akademisk. Hverken fordømmende eller ydmyg - men nøgtern. Og selvfølgelig levende og velskrevet. Jeg vil gøre mig umage med at gøre det til en god og spændende læseoplevelse.

Men før vi kan tage en beslutning om at gå i gang med projektet, har vi brug for et tilskud udefra til selve produktionen af bogen. Derfor prøver jeg med denne kickstarter-kampagne at samle 40.000 kroner sammen til formålet i løbet af de kommende tre uger.

Hvis det lykkes, bliver projektet stensikkert til noget, og hver eneste glade giver, der har doneret mere end 200 kroner, vil som præmie få et eksemplar af selve bogen ved udgivelsen.


Asger Røjle har blandt andet skrevet bøgerne Undskyld på japansk og Seikatsu (som jeg anmeldte her), og han har også bidraget til Turen går til Japan samt meget mere.

I kan læse mere om projektet lige her, og jeg skal måske skynde mig at sige, at jeg ikke har del i det og ikke får noget for at dele projektet med jer. Min deling er derfor ganske egoistisk, fordi jeg, som tidligere bosat i Japan og bogelsker, håber på at bogen bliver udgivet.

Hav en dejlig weekend!



1 kommentar: