Boganmeldelse: Skamlebben af Anne Mette Kærulf Lorentzen

Jeg fik bogen tilsendt af forlaget.
Titel: Skamlebben
Forfatter: Anne Mette Kærulf Lorentzen

Sideantal: 144
Forlag: Cobolt
Louise lever efter bogen. Hun har fire børn og en sød og kærlig mand, som hun bor sammen med i familiens store hus, og sammen er de ved at planlægge deres kobberbryllup – sikken kernefamilie! I hvert fald udadtil. Men inde i Louise lever lysten side om side med skammen. Louise er nemlig til kvinder.
Vi møder en nervøs Louise, der er i gang med at iføre sig sin påspændingsdildo. Beskederne tikker ind på telefonen, for Anton skal hentes, mor skal ringes op og voksenlivet kalder. Da akten er færdig får Louise flashback til en barndom, hvor hun altid måtte bukke under for sin mors kønskonforme forventninger, og allerede her forstår læseren Louises påtagede heteroseksualitet og den skam, der tager bo i hendes krop, når der opstår uoverensstemmelse i hendes ydre og indre liv. Skamlebben er en graphic novel, hvor alle karaktererne er dyr med menneskelige egenskaber, der er med til at sørge for, at de mest tragiske scener tilføjes en komik, der løfter den tunge stemning. For stemningen ér tung for Louise, der er nødt til at bryde med det liv, hun kender for at leve som den, hun er. Hele livet har hun undertrykt sine lyster og i stedet gjort det “rigtige” og forventelige, og skammen over sit eget selv rider hende som en mare.
Opsætningen er rodet og lettere forvirrende, men bidrager samtidig til læserens forståelse af det kaos der er oppe i Louises hoved. Det interessante ved Louises historie er ikke så meget det, at hun vælger at springe ud, snarere er det tidspunktet for hendes nyerklærede seksualitet, der skaber en helt ny stemme i litteraturen og for den homoseksuelle hovedperson i populærkulturen.
Der findes utallige gode historier om unge mennesker, der tager springet, men den ældre og satte homoseksuelle er der ikke mange historier om, måske fordi springet er så uoverskueligt, at det kun sjældent føres ud i livet. Ikke desto mindre er Louises og Anne Mettes historie en længe ventet mangelvare ikke kun i litteraturen, men også i kulturen som helhed. Vi er kulturelt indkodet til at forstå os selv og verden som færdig med at overraske, når vi bliver rigtigt voksne, men hvad gør man så, når man bliver rigtig voksen og indser, at man lever det forkerte liv? Skamlebben er en interessant udlægning af moderne identitetsforståelse som en flygtig og evigt modulerbar størrelse, og jeg jubler indvendigt over, hvordan Cobolt igen udmærker sig med deres queerfeministiske udgivelser, som Skamlebben er et solidt bidrag til.
Anne Mette Kærulf Lorentzen står bag den autofiktive fortælling om den 41-årige Louise. Hun er aktivist og forkæmper i LGBT-miljøet, og nu er hun også forfatteren bag en flot debut og en vigtig fortælling.