onsdag den 2. september 2015

Onsdagsønsker

Klik her og køb bogen på plusbog.dk til 97,68 DKK. inkl. fragt.





Den gamle mand og havet er en gammel klassiker, og den er også på min liste over klassikere, som jeg gerne vil læse i løbet af mit liv. Sidst jeg læste en bog, med en gammel mand som hovedperson, var da jeg læste Memories of My Melancholy Whores og den var jeg helt vild med (læs anmeldelsen her). Jeg plejer ellers at have lidt svært ved, hvis hovedpersonen ikke umiddelbart er identificerbar for mig, men det var intet problem sidst, og derfor forestiller jeg mig, at det heller ikke gør noget i læsningen af denne. I 1953 modtog Hemingway Pulitzerprisen for Den gamle mand og havet og året efter modtog han Nobelprisen i litteratur.


Beskrivelse:
Den gamle mand og havet fra 1952 er den klassiske fortælling om den gamle fisker, Santiago, der drager alene ud på havet for at fiske. Efter 84 døgns fiskeri uden fangst forsøger han atter lykken langt ude i Golfstrømmen, hvor de store fisk går. Og helt derude fanger han en kæmpe sværdfisk, en fangst den gamle fisker heroisk må forsvare mod de griske hajer. Den gamle mand og havet er en saga om fiskeren og havet og ikke mindst en mytisk beretning om menneskets vilkår.
Ernest Hemingway (1899-1961) har med ‘Den gamle mand og havet’ skrevet en fascinerende skildring af fiskerens ukuelige vilje og kampen med sit store bytte på det vældige hav.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar