søndag den 13. september 2015

Boganmeldelse: Svøm med dem som drukner af Lars Mytting

Køb bogen hos Plusbog.dk til 99,- (hvis du har plusbogabonnement) eller hos Williamdam.dk til 229,-




Titel: Svøm med dem som drukner
Forfatter: Lars Mytting
Udgivelsesår: 2014
Sideantal: 443
Forlag: Rosinante


Forlagets beskrivelse:
I efteråret 1971 bliver et ungt norsk par dræbt i en fransk skov af en granat fra 1. Verdenskrig. Deres lille søn Edvard er sporløst forsvundet, men dukker fire dage senere op et helt andet sted i Frankrig. Hvor har han været? Og hvem har taget sig af ham?
Efter forældrenes død vokser Edvard op hos sine bedsteforældre på en gård i de norske fjelde. Da bedstefaren dør, står Edvard tilbage med en række ubesvarede spørgsmål. Hvad lavede hans forældre i Frankrig? Hvorfor begav de sig ind i den afspærrede skov? Og hvem er det, der har sendt en imponerende trækiste, som bedstefaren skal begraves i?
Jagten på svar fører den 23-årige Edvard til Shetlandsøerne og Frankrig, hvor han må grave i de mørkeste kroge af slægtens historie, der viser sig at være nært forbundet med det 20. århundredes store europæiske tragedier.


Anmeldelse:
Svøm med dem som drukner er en vaskeægte slægtshistorie. Den har et stort persongalleri, men bekendtskabet bliver på intet tidspunkt overfladisk. Alle romanens karakterer beskrives med en gennemgribende inderlighed, og på trods af halvdelen af dem kun optræder i Edwards erindring, føler man som læser alligevel, at man kender dem. Historien er spækket med detaljerede beskrivelser af natur og omgivelser, som gør fortællingen levende og nærværende.
Edward, som er romanens hovedpersonen, er ikke en karakter jeg kom til at identificere mig med og han er egentlig heller ikke specielt elskværdig. Men jeg nød at følge hans søgen efter sin egen historie, og selvom jeg ikke umiddelbart kunne identificere mig med ham, kunne jeg sagtens forholde mig til ønsket om at finde ud af hvem man er, og hvor man kommer fra.
Der er en del gammeldags floskler, men jeg synes rent faktisk de klæder fortællingen, som der på en eller anden måde er noget gammeldags over. Faktisk havde jeg aldrig gættet, at bogen var så ny, hvis ikke jeg på forhånd vidste det.
Netop som man tror historien har nået sit antiklimaks og egentlig bare venter på en stille og rolig afslutning, kommer der et overraskende twist og man bliver som læser opslugt på ny.
Man skal nok være glad for enten historie eller slægtsromaner, hvis denne skal fange interessen. Den vinder ikke prisen som den bedste bog jeg har læst, men jeg synes helt sikkert den var tiden værd. En god, solid slægtshistorie.


Bonusinfo:
Bogen vandt Bokhandlerprisen 2014, som også er kendt som Tak-for-bogen-prisen. Den bliver uddelt hvert år af Den Norske Bokhandlerforening efter afstemning. Prisen kan sammenlignes med De Gyldne Laurbær i Danmark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar