Boganmeldelse: Fuld af Fupz af Kim Fupz Aakeson

Billedet illustrerer meget fint den virkning Fupz' upædagogiske fortællinger har på mig. Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar fra Carlsen, men Williamdam.dk sælger den til DKK 277,- her

Titel: Fuld af Fupz
Forfatter: Kim Fupz Aakeson
Sideantal: 240
Forlag: Carlsen

Hvem er verdens grimmeste pige? Kan en ræv uden hale gifte sig med en Prinsesse uden prins? Hvad gør man, hvis ens far hverken tror på Gud eller Jesus? Hvordan kan man huske det hele? Bliver man stor og stærk af at spise havregrød hver morgen? Og kan man være en superhelt i nattøj?

Ovenstående er forlagets beskrivelse, men jeg kunne simpelthen ikke sige det bedre selv. Der er så mange vigtige spørgsmål her i verden, og indimellem er det som om, Kims Fupz er den eneste, der rigtig kan besvare dem – eller han er i hvert fald den eneste, der påtager sig den vigtige og fornemme opgave. I Fuld af Fupz får læseren besvaret alle sine spørgsmål i et flot samlebind med seks kendte og skøre Fupz-historier; Verdens grimmeste pige, En helt anden historie, Fandens far, Pigen der huskede det hele, Stor og stærk, Svendman. Jeg vil her nøjes med at gengive to af mine favoritter, Fandens far og Pigen der huskede det hele.

I Fandens far er Sara blevet bekendt med kristendommens syn på himmel og helvede. Hun forstår, at de der tror på Gud, kan komme i himlen, når de dør. Derfor ved hun også, at hun, sammen med mor og kaninen, Buller, kan komme i himlen, når den dag kommer. Hendes far er derimod en helt anden sag. Han er fraværende, da hun stiller sit spørgsmål om, hvorvidt han tror på Gud, fordi han er i gang med at se en vigtig fodboldkamp. Han svarer nej og at han bare gerne vil se kampen i fred. Han bander endda ad spillerne i tv’et og bruger ordet ’fanden’. Det gør Sara så bekymret, at hun beder til Gud om ikke hendes far kan få en plads lidt uden for Paradis, måske kan han bare få et lille hundehus, så han ikke behøver komme i helvede. Om far bliver en lille engel eller om helvede bryder løs, må læseren selv erfare.

Pigen der huskede det hele er fortællingen om en forjaget storby, hvor alle har travlt med at komme fra a til b, før det er for sent. Men en morgen vågner hele byen op og kan ikke huske, hvad de plejer at gøre – alle bortset fra pigen (der husker det hele). Da pigen afslører, at hun husker det hele, vil resten af byen gerne vide, hvad det var, de plejede at gøre, og (nu spoiler jeg!) pigen fortæller om et hverdagsliv med hygge, varme boller og en masse “de må gerne”.

Jeg er vild med alle historier fra Fupz’ hånd. Han har en utrolig evne til at tale til børn og voksne på samme tid. Hans moraler er altid humoristiske, og hvis de endelig skulle få et snert af belæring, er det som oftest den voksne, der får den løftede pegefinger. Det ser vi for eksempel i Pigen der huskede det hele, hvor den voksne bliver bevidstgjort (jeg gør i al fald) om sin egen og andre voksnes faren rundt, som om verden ville gå under, hvis man stoppede op og trak vejret. For både børn og voksne er det en fornøjelse, at Fupz aldrig formidler med politisk korrekthed eller pædagogiske tilgange.

Fandens far minder mig om (jeg husker det så tydeligt, som var det i går), da jeg selv i 4. klasse eller deromkring skyndte mig hjem fra skole for at spørge mine (vantro) forældre, om de troede på Gud. Ingen af dem svarede ja og det tætteste, jeg kunne få dem til at nærme sig det ”rigtige” svar der gav adgang til himlen, var min mors “jeg tror måske, at der er mere mellem himmel og jord …”. Jeg var bundulykkelig, og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi kunne gøre god brug af Fupz’ humoristiske fortælling om Sarah og hendes gudløse far.

Det flotte samlebind er i hardcover og de tykke sider er prydet med illustrationer fra blandt andre Rasmus Bregnhøi, der bidrager til Fupz’ skøre verden. Nu har denne anmeldelse blot formidlet to af de seks historier, men alle seks historier er fyldt med den humor og underfundighed, der kendetegner Fupz' omvendte univers. Det er den perfekte bog til godnatlæsningen, når både børn og voksne skal underholdes.