søndag den 10. juni 2018

Boganmeldelse: Lige nu er jeg her af Isabelle Ståhl



Jeg fik tilsendt denne til boganmeldelse fra forlaget. Bogreolen.dk sælger den for 194,- lige her.
Titel: Lige nu er jeg her
Forfatter: Isabelle Ståhl
Oversætter: Lotte Kirkeby Hansen
Udgivelsesår: 2018
Sideantal: 228
Forlag: C&K

Kan han ikke se, hvor midlertidigt alting er? Jeget, livet, tilværelsen, vi har sammen.
28-årige Elise læser på universitetet, arbejder på sin roman, dater mænd på Tinder og havner ofte i tilfældig sex med dem. Hendes forhold er flygtige, hendes venskaber synes overfladiske og det eneste hun rigtig drømmer om, er en tilværelse med arkitekten, Victor, som har styr på sit liv. Victors forældre er henholdsvis læge og bibliotekar. Familien tilhører den dannede overklasse, og da Elise indleder et forhold til Victor, og efterfølgende flytter ind, lærer hun efterhånden, hvad det indebærer at være en del af et glansbillede. Man spiser ikke foran fjernsynet på hverdage, man tager det rigtige tøj på, når man skal ud, og man holder altid lejligheden pæn og præsentabel.

Jeg træner og arbejder og snakker om, hvor stresset jeg er, alt sammen for at være en del af de andre verden, hvor man bevæger sig målbevidst fremad gennem tiden, som om den var en vej man gik på.”

 Der er langt fra Elises kaotiske indre til lejlighedens stilrene ydre, og inden længe begynder den rastløse sjæl at føle en ensomhed og tomhed, som forvrænger billedet af Victor og polerer billedet af andre.
Isabelle Ståhl formår at beskrive Elises sind og person med stor overbevisning – desværre er Elise ikke nem at holde af, så som læser oplevede jeg en vedvarende irritation over hendes ubeslutsomhed og til tider hjerteløse behandling af andre mennesker. Der er ingen tvivl om, at forfatteren er et sandt talent til at skabe en stemning – hun lykkes med sin skildring af et moderne og overfladisk samfund, og Elise står tilbage som et produkt af sin tid. Alt ved Elise synes ensomt og tomt, og hun bruger meget tid på at reflektere over sin egen tilværelse.

Jeg siger mit navn højt for at føle, at jeg er et menneske, der findes.”

Det er ikke svært at se, at forfatteren har ladet sig inspirere af filosoffen, Heidegger, og i forlængelse af hans Væren og tid, prøver Elise at finde mening med sin egen eksistens og forståelse for, hvem eller hvad hun egentlig er.
Selvom samtidsskildringen er rammende, fangede bogen mig aldrig rigtig, og det var svært at finde karakterer, som jeg kunne føle ægte sympati for.
Det her er en bog til alle dem, som har lyst til at forstå Tinder og en flygtig nutid ud fra en ung og ensom kvindes tanker. Og hvis man har beskæftiget sig med Heidegger eller eksistensfilosofi, kan man med fordel inddrage sin viden under læsningen. Men en medrivende læseoplevelse blev det altså ikke for mig i denne omgang.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar