mandag den 10. september 2018

Anna Sophie Hedvig på Odense Teater

Reklame – billetterne var sponsoreret af Odense Teater.

Jeg elsker store fortællinger i alle formater, og i fredags var jeg i Odense Teater for at se Kjeld Abells samfundssatiriske klassiker, Anna Sophie Hedvig. Den har været udgivet som bog, men jeg tror desværre, at den er udgået. Det er en skam, for jeg ville enormt gerne læse skuespillet også. Anna Sophie Hedvig blev skrevet i 1939 og Kulturministeriets kulturkanon beskriver stykket som dansk teaters væsentligste modstandsdrama. Det blev til som en reaktion på Danmarks passivitet overfor nazismens fremmarch, og det vækker spørgsmål om, hvornår vi skal gribe til handling og hvad kan vi tillade os at lukke øjnene for. Selvom stykket har en del år på bagen, så er aktualiteten rammende, og den moderne opsætning og de genkendelige “typer” gjorde det umuligt ikke at drage paralleller til nutidens store spørgsmål om stiltiende accept og farlig passivitet. Både min kæreste og jeg var underholdt fra start til slut, og da klokken lød til pause kiggede vi forundret på hinanden, for der kunne umuligt være gået en time allerede – men det var der, tiden går hurtigt, når man er godt underholdt.
---
Forestillingen kan opleves frem til d. 27. september 2018.

Læs mere om forestillingen her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar