torsdag den 13. september 2018

Børn af bøger: Per Jean Johansen, Scottys far og dedikeret læser


Mit navn er Per Jean Johansen, jeg er født i de tidlige 60’ere og opvokset i Hvalsø, nærmere bestemt Hvalsø Bio og Cafetten. 
Min første erindring om bøgernes verden ligger mange år tilbage – det er vel også en naturlig følge af, at min barndom blev udspillet for, nå ja … mange år siden.


Det er en mørk aften, fire af os fem unger ligger i køjesenge på vores fælles soveværelse, vi venter – venter på vores mor får tid til at komme, og endelig kommer hun. Hun har pommes frites med og den tunge lugt af fritureolie breder sig i soveværelset, nu er det tid til eventyr og pommes.
Nogle vil måske undres over natlæsning og pommes, men det gik vi ikke så meget op i, vi havde heller ikke fine ting som tandbørster og varmt vand.



Det var min mor, som bragte historier ind i mit liv eller i hvert fald læste historier, og med dem blev min fantasi og evne til, at forestille mig sluppet løs.

Det lå ikke i kortene, at jeg skulle komme til at bruge en hel del af min tid på bøger og læsning, alene af den årsag, at jeg ikke havde lyst til at lære bogstaver – det var for kedeligt.
Mine forældre delte ikke min ubekymrethed. I tredje klasse ansatte de en lærerstuderende til at komme hver eftermiddag, og så faldt bogstaverne på plads.

Jeg holder meget, af gode bøger – Jeg kan også holde, af mindre gode bøger – nogle gange kan jeg gribe mig selv i at holde af en halvdårlig bog.

------- 
Af Richard Adams ”Kaninbjerget” lærte jeg om, at være nødt til at skifte omgivelser og forsøge at tilpasse sig på trods af modgang. 

Richard Wrights ”Søn af de sorte” lærte mig om overgreb og uretfærdighed mod mennesker der har en anden hudfarve end den herskende klasse.

Af Sjöwall og Wahlöös ”Politimorderen” lærte jeg at forholde mig kritisk til pressen.

Af Aldous Huxleys ”Fagre nye verden” lærte jeg om masse påvirkningens rædsler eller velsignelser alt efter hvilke øjne der læser.

George Orwells ”1984” lærte mig om masseovervågning, tankekontrol og det menneskelige behov for frirum.

George Orwells ”Kammerat Napoleon” lærte mig, at magt og indflydelse meget let kan føre til tyranni og ikke mindst: ¨Alle dyr er lige, men nogle dyr er mere lige end andre¨.
------- 



Et ¨Barn af bøger ¨ er jeg – at være det har givet mig et intellektuelt rum til eftertænksomhed og åbnet mine øjne, ører og mund og jeg kan se, at det er givet videre til næste generation og det kan du, som følger af denne blog også (Book me up, Scotty! – alias min datter, Maria).

1 kommentar:

  1. Peter Jernbanevej 36 😊31. maj 2023 kl. 22.40

    Hvor inspirerende og indsigtsfuldt - håber vi ses snart Per

    SvarSlet