søndag den 14. oktober 2018

Gavetip til bogelskere: Mine venner – En personlig vennebog

Lørdag den 6. oktober blev min barndomsveninde gift med sin drømmemand. De havde selvfølgelig en lang ønskeseddel, og vi var også en masse venner, der gik sammen om en stor gave. Men jeg ville så gerne give hende noget særligt, som hun kunne have med sig hele livet, og derfor blev jeg også meget begejstret, da jeg opdagede Forlaget Fortæl.


Jeg var meget sent ude, så billederne blev taget i sidste øjeblik. Jeg nåede kun lige præcis at modtage bogen inden brylluppet, så jeg vil foreslå, at man er i rigtig god tid, hvis man skal bestille så vigtig en bog, for det tager lang tid at få alle sine venner til at udfylde og selve trykke- og indbindingsproces sluger naturligvis også en del dage fra bestillingen er lagt. De to seje kvinder bag bogen, Maria Leerbeck og Mette Høyer Eriksen, oplyser på hjemmesiden, at der er en leveringstid på max 30 dage, men at man er velkommen til at kontakte dem, hvis man vil være sikker på at have sin bog til en bestemt dato. Min oplevelse overgik faktisk alle forventninger. Jeg fik den sidste ven til at skrive færdig d. 25. september, hvor jeg lagde ordren (nu lyder jeg som om, jeg har totalt is i maven, men jeg havde altså skrevet med Maria inden, for at sikre mig, det overhovedet var muligt at modtage den til tiden), og allerede onsdag d. 3. oktober lå bogen klar i pakkeshoppen.


Sådan foregår det:
Man kan invitere op til 16 venner til at skrive i bogen, og de kan både inviteres på mail eller ved at sende dem et link. Den der opretter bogen kan se, hvad alle skriver, men de enkelte inviterede venner kan kun se deres egne svar. Der kan gemmes undervejs, så man behøver ikke skrive færdig på én gang – personligt hoppede jeg til og fra og summede længe over mange af spørgsmålene. Spørgsmålene er allerede i bogen, og enkelte minder om dem, vi kender fra barndommens vennebøger. Jeg har ikke taget billeder af spørgsmålsiderne, fordi jeg synes, at svarene skal være forbeholdt gavemodtageren og ikke flyve rundt i cyberspace. Blandt spørgsmålene var for eksempel:


Sidst jeg grinede så jeg (næsten) tissede i bukserne, var da
Sidst jeg græd, var da
Jeg tror ikke, du ved om mig, at jeg
Mit første indtryk af dig var
Jeg vidste, at vi var venner da
Jeg lyver nogle gange om


Og mange, mange flere. Helt præcist er der 44 spørgsmål, men man kan sagtens afslutte sit bidrag uden at besvare dem alle. Enkelte steder er der også tilføjet muligheden for et alternativt spørgsmål.
Der er indsat små citater om venskab i bogen, her er det et citat fra Peter Plys.


Når alle har indsendt deres besvarelser er det blot at afgive den endelige bestilling og vente.


Bogen
Bogens omfang er 112 sider, og hvis ikke man fik 16 venner til at udfylde, efterlades de resterende sider blanke (men med spørgsmål naturligvis), så der kan skrives i den manuelt efterfølgende. Der er desværre ikke mulighed for at tilføje billeder, men det er formentlig for at overholde det meget æstetiske udtryk. Den håndindbindes, og for en bogelsker som jeg selv, var det en fryd at modtage en bog, der i så høj grad oser af kvalitet. Dertil skal det også nævnes, at den simpelthen var så fint indpakket!

Sådan blev bogen leveret. Simpelt og fint.

Alt i alt var det bare en virkelig skøn gave at kunne give bruden.

PS: Jeg holdt også tale med afsæt i sproglige perler fra Emma Gads Takt og tone (som alle ægtefolk naturligvis bør stifte bekendtskab med), så brudeparret fik selvfølgelig også den smukke jubilæumsudgave, og de to bøger klæder altså hinanden ret godt, hvis jeg selv skal sige det.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar