onsdag den 17. oktober 2018

Boganmeldelse: Sund med chokolade af Louise Bruun og Torben Kitaj


Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar fra forlaget.
Titel: Sund med chokolade
Forfatter: Louise Bruun og Torben Kitaj
Udgivelsesår: 2018
Sideantal: 196

Forlag: FADL’s Forlag


Jeg ved meget lidt om madlavning, og jeg interesserer mig meget lidt for sundhed, men jeg har en stor viden om chokolade – en viden, som jeg baserer på mine egne erfaringer med at spise det i alle farver, former og størrelser
Da FADL’s Forlag henvendte sig med henblik på en anmeldelse af en “kogebog”, var min umiddelbare tanke, at jeg ville takke nej. Men titlen er jo svær ikke at blive draget af, og når man som jeg alligevel spiser lidt mere chokolade, end hvad godt er, ja så kan man vel lige så godt forsøge at tilsætte en knivspids sundhed. Jeg modtog bogen med en god portion skepsis, for jeg kan godt få det sådan lidt “skal du fucke med min chokolade”-agtigt, men nysgerrigheden var alligevel tilpas stor til, at jeg fik takket ja.
Sund med chokolade består af 75 retter, som er inddelt i Morgenmad, Snacks og kugler, Barer, Drikke, Kager, Desserter, Aftenretter og salater og til sidst Tilbehør. Undervejs er der fakta om kakaoens historie, dens kvaliteter og en guide til hvordan man ved, om man vælger en chokolade, der er blevet til under ordentlige forhold for både mennesker og miljø.
Alle opskrifter har samme overskuelige layout. Hele venstre side er forbeholdt et billede og på højre side serveres opskriften med en ganske kort introduktion, en overskuelig ingrediensliste, en sidenote om om mængden og en meget præcis og kort beskrivelse af fremgangsmåden.


For mit eget vedkommende kan mange af opskrifterne laves med ingredienser, jeg allerede har i køkkenet, og det er klart en afgørende faktor, når jeg vurderer om jeg skal give mig i kast med en ny ret eller bagning. Jeg hader simpelthen at brænde inde med diverse korn, frø eller olier, som jeg er nødt til at købe til en opskrift og efterfølgende ikke ved, hvad jeg skal stille op med.
Det er klart, at jeg ikke kan teste alle opskrifter (jeg gør det gerne, men så skal jeg da vist lige skaffe mig en chokoladesponsor!). Så jeg hoppede straks til de søde sager og har testet Chokoladekage med kaffe og chili – jeg er en sucker for kaffe i søde sager (og i koppen), chokoladebrud og flere af deres barer. Jeg har også prøvet deres chili con carne, hvor jeg dog skiftede skært oksekød ud med almindeligt hakket oksekød, og resultatet blev savlende lækkert. Desværre kan jeg godt mærke, at jeg ikke er en madblogger, for jeg har simpelthen ikke husket at tage billeder af noget som helst, og da jeg troede jeg kunne nå at tage af de sidste barer og chokoladebrud, meddelte min søde kæsteste, at de lå trygt og godt i hans mave. Men det er selvfølgelig også et godt tegn. ;-)
Det eneste jeg kunne have ønsket mig yderligere i opskrifterne, er en tidsfaktor ud over den, der omhandler bagetid eller køletid. Der var flere retter og desserter jeg sukkede efter at give mig i kast med, men hvor jeg var i tvivl om, hvorvidt jeg kunne nå, da der ikke er angivet et overordnet tidsestimat.
Men alt i alt er det en skøn bog, som byder på mange opfindsomme opskrifter og meget appetitvækkende billeder. Den holder hvad den lover, når den i undertitlen siger "75 forførende retter".




Ingen kommentarer:

Send en kommentar