tirsdag den 2. maj 2017

Kærlighed for voksne af Anna Ekberg


Jeg fik tilsendt Kærlighed for voksne af Politikens Forlag. Den kan købes lige her til DKK 270,-
Titel: Kærlighed for voksne
Forfatter: Anna Ekberg
Udgivelsesår: 2017
Sideantal: 386
Forlag: Politikens Forlag

Indimellem læser jeg en bog, som efterlader mig uden mit ellers nogenlunde nuancerede ordforråd, hvorfor min bedste og ærligste beskrivelse er; Kærlighed for voksne er f**k*** sindssyg!

-----------------------
Forinden jeg for alvor tager hul på anmeldelsen af Kærlighed for voksne, vil jeg gerne lige understrege, at f**k*** normalvis ikke er en del af mit ordforråd. Som tidligere skolelærer klarer jeg mig sædvanligvis fint med ”for søren”, ”for silvan”, ”for sørensen” og ”den lede rødbede”, men den slags pæntindpakkede udbrud, er der slet ikke plads til, når vi skal forstå, hvordan bitterhed, svigt og jalousi kan føre til desperate og altødelæggende handlinger for to mennesker, der ellers elsker hinanden.
-----------------------
I Kærlighed for voksne bliver vi kastet direkte ud i en voldsom aften, og allerede på første side sidder vi i varevognen med Christian nær Leonoras løberute en mørk aften. Leonora, som er Christians kone, har sin faste løberute ved Skovbrynet, og mens vi venter vi på, hun skal dukke op, fornemmer vi en bitterhed og et had, der er så stærk, at vi ikke er i tvivl om, at det snart vil få fatale konsekvenser – Scenen er sat!
Efter første kapitel bliver vi taget tilbage i tiden og ved hjælp af skiftevise fortællervinkler fra Leonora og Christian, begynder vi så småt at forstå, at det midaldrende ægtepar på overfladen har haft det hele; det smukke hus ved Vejle Fjord, han et godt og meningsfuldt job, hun med tid til at gå op i sit løb, tilsammen et solidt og modstandsdygtig ægteskab. Men som det oftest er tilfældet, ser vi, at når der kradses lidt i overfladen, gemmer ægteskabet på mere end glansbilledet udadtil. Parrets søn, Johan, er netop blevet erklæret rask efter mange års hård kamp med en livstruende leukæmi, som lægerne i Danmark måtte opgive at kurere. Familien var imidlertid ikke klar til at give op, og samlede derfor midlerne til at rejse til USA for at Johan kunne få behandling. Og nu er den raske, unge mand klar til at blive student. – En begivenhed Leonora ikke havde turdet håbe på, da hun i sin tid opgav en lovende karriere som violinist for at vie sit liv og al sin tid til at kæmpe for sin syge søn.
Sideløbende med Christian og Leonaras fortælling, følger vi snakken mellem den pensionerede efterforsker, Holger, og hans datter, Josefine. De to har en snak om en sag, Holger aldrig nåede at opklare inden sin pension – i hvert fald ikke på papiret.
Det var slet ikke meningen, jeg skulle læse bogen, da jeg gjorde (specialet i fokus), så egentlig skulle jeg bare lige se, hvordan fortællingen blev indledt. Men det var ikke en mulighed. Da jeg først tog med Christian ud i varevognen, var jeg med det samme fuldstændig hooked, og var nødt til at vide, hvad der driver et menneske ud i så desperate handlinger, at det må betegnes som en fuldstændig sindssyge.
Jeg var helt og aldeles opslugt fra start til slut, og da jeg færdig, havde jeg mest af alt lyst til at læse den igen.
Historien efterlod mig lettere paranoid og ordene:

 “– Hvad ved vi egentlig om hinanden?
Vi forelsker os, vi gifter os, vi bor sammen, deler seng og børn. Og alligevel ved vi intet om hinanden.”

gav genlyd i mit indre, og jeg priser mig lykkelig over, at jeg ikke skal dele seng med de to mænd, for hvem det er lykkedes at komme i tanke om et så vanvittigt og gennemtænkt plot.
Der findes åbenbart tabere og vindere i et ægteskab – i hvert fald, når man ikke længere er på samme hold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar