Boganmeldelse: Hjertet og flasken af Oliver Jeffers

Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar fra forlaget, men Bogreolen.dk sælger den for DKK 238,- inkl. fragt lige her.
Titel: Hjertet og flasken
Forfatter: Oliver Jeffers
Sideantal: 40
Forlag: Carlsen

Oliver Jeffers leverer eksistentielle temaer med et poetisk og kunstnerisk udtryk, som taler til både børn og voksne. Hjertet og flasken er en smuk genvej til refleksion og til den vigtige dialog, som kan være svær at få hul på.
En lille pige rejser land og rige rundt, når bedstefar sidder i sin stol og fortæller gode historier. En dag er stolen tom og væk er de mange historier og landskaber, som de sammen har skabt i fantasien. Tabet gør ondt og for at sikre sig selv mod lignende smerte i fremtiden, tager hun sit hjerte og lægger det i en flaske, som hun bærer i en snor om halsen. Den lille pige bliver ikke længere ramt af smerte, men efterhånden som hun bliver ældre, går det op for hende, at hun ej heller rammes af glæde og begejstring. Hendes sikring mod verdens uretfærdigheder har været afhængig af følelsesmæssig isolation, men da et lille barn minder hende om den nysgerrighed og begejstring for livet, hun engang selv besad, kan hun pludselig ikke få hjertet ud af flasken.
I Hjertet og flasken er Oliver Jeffers “tilbage” præcis som vi kender (og elsker) ham fra Barn af bøger. Egentlig kan der ikke tales om et comeback, eftersom Hjertet og flasken i virkeligheden er ældre end Barn af bøger, men som dansk oversættelse er det et glædeligt gensyn med den kunstneriske og talentfulde forfatter. Den smukke historie fortælles implicit og skal læses mellem linjerne i de billeder, den tomme stol og det bedrøvede ansigt viser, og derfor er den også oplagt til højtlæsning. Den inviterer sin læser ind som medskaber af fortællingen, og jeg tvivler også på, at børn selv kan øjne og absorbere de eksistentielle temaer, den behandler. Men styrken ved Jeffers bøger er netop, at de både taler til barnet og den voksne læser, som hver især kan nyde den gode fortælling, de flotte billeder og den forsigtige poesi. Bogen lægger op til vigtige dialoger om tomhed, tab, kærlighed, glæde og håb, og jeg håber, den vil få en central plads i landets institutioner og børnefamiliens hjem. Jeg har læst mange børnebøger om sorg på det seneste, og det glæder mig, at forfattere beskæftiger sig med sorgen på børnenes præmisser. Jeg er slet ikke i tvivl om, hvilken værdi bøgerne har, for en bog er genvejen til refleksion og den dialog, som kan være så svær at få hul på – og Jeffers er særligt beundringsværdig. Jeg finder det imponerende, at man med så få ord og på så få sider kan fortælle en dyb og vigtig historie, som arbejder på flere niveauer og skaber refleksion, som lever videre i sin læser længe efter sidste side er læst. Hjertet og flasken anbefales til enhver lille og stor læser.