Boganmeldelse: Ondt blod af Emelie Schepp

Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar fra forlaget. Bogen sælges hos Willamdam.dk til DKK 100,- lige her.
Titel: Ondt blod
Forfatter: Emelie Schepp
Sideantal: 408

Bid for bid eller bog for bog får læseren afsløret endnu en del af det komplekse menneske, der gemmer sig bag det kølige blik, den nypressede habitjakke og de høje hæle. Jana Berzelius er tilbage!
Da ambulanceredderne Philip og Sandra kaldes ud til alarm i Eneby venter der dem et noget makabert syn. En kvinde har fået skåret begge hænder af og sidder bundet fast til en stol med strips, og mens de to reddere farer rundt for at klargøre redskaberne til at redde hende, sidder hun langsomt og forbløder. Philip har ikke ligefrem fortjent medaljen som månedens medarbejder, men han gør alt hvad han kan for at redde den lemlæstede kvinde, hvis teenagedatter venter i rædsel ude foran huset. Med kun få dages interval går yderligere to alarmer, og makkerparret Philip og Sandra er igen de første på pletten ved tre sammenlignelige lemlæstelser, som alle har døden til følge. Inden længe følger en kamp om skyld og uskyld, og både job og privatliv synes langsomt at krakelere for den udmattede Philip.
Politiefterforskerne, Henrik Levin og Mia Bolander, må endnu engang på en vanskelig opgave med at finde frem til den iskolde morder, som hærger i Östergötland, og anklager Jana Berzelius har som altid mere end blot professionel interesse i, hvordan sagen udvikler sig. Berzelius er kommet på ekstra hårdt arbejde, fordi hun har fået uventet besøg fra fortiden – et besøg som kan få fatale konsekvenser, hvis det afsløres af nogen. Men hvad har Janas private sager med efterforskningen at gøre og hvilke konsekvenser får det uventede besøg?
Det er nogle af de spørgsmål der rejser sig, når Emelie Schepp byder på et gensyn med anklager Berzelius og kriminalkommissær Levin. Fortællingen bærer præg af en intensitet, som forstærkes af det store persongalleri og de tempofyldte skift i fortælleperspektiver, som Schepp mestrer til fulde.
Ondt blod kaldes for tredje selvstændige bind i bestsellerserien, men jeg vil foreslå enhver at starte med de to første, så Jana Berzelius virkelig kommer ind under huden på læseren. Berzelius er en benhård og ofte kold kvinde, og hendes kyniske og særegne behov for at distancere sig fra andre mennesker får langt større mening, hvis læseren starter med at erfare, hvordan hun blev Mærket for livet.
En af de helt store styrker i Emelie Schepps serie er, at der kun afsløres en lille flig af den fortid, der har været med til at præge vores hovedpersoner og gøre dem til de mennesker, de er. Bog for bog oplever læseren en langsom form for forløsning, efterhånden som de store livshistorier afsløres sideløbende med det drama, der udspilles i den enkelte bog.
Der er ingen tvivl om, at Schepp er en af mine storfavoritter, når det kommer til krimigenren. Karaktererne er troværdige, beskrivelserne er levende og vigtigst af alt, så er plottet fuldstændig uforudsigeligt, og jeg nyder, at hun gang på gang tager fusen på mig og holder mig vågen om natten. Tre vågne nætter skulle der til, og så var Ondt blod altså læst til ende. Og nu – kaffe!

PS:
Min mor er den ultimative krimielsker og mine Schepp-bøger har det med på mystisk vis at finde vej til hendes sengebord. Måske man skulle sætte kriminalkommissær Levin på sagen? ;)

PPS:
I dag er sidste chance for at deltage i konkurrencen om at vinde hele Jana Berzelius-serien. Klik på konkurrencer under etiketter til højre for at deltage på bloggen, klik på Instagram-billederne til højre for at deltage der eller deltag på Facebook