Boganmeldelse: Hvide spor af Emelie Schepp

Jeg fik tilsendt bogen som en overraskelse fra forlaget sidste år, og netop fordi jeg har været så sløv, kan den nu købes for kun DKK 68,- på Plusbog.dk uden medlemskab. You're welcome! ;)

Titel: Hvide spor
Forfatter: Emelie Schepp
Sideantal: 376

Hvide spor er en tempofyldt krimi, og farten mærkes i læserens hastigt bankende hjerte, i de svedige håndflader og i det adrenalinrush, der nærmest er umuligt at slippe af med igen.
Det var et kærkomment gensyn med chefanklager, Jana Berzelius, som jeg havde savnet lige siden, jeg vendte sidste side i Mærket for livet. I Hvide spor bliver den benhårde Berzelius på mystisk vis, hvirvlet ind i en sag, som hun ellers ikke oprindeligt var anklager på. En ung, thailandsk kvinde bliver fundet død på et togtoilet, og det vides ikke, hvem hun er, men overvågningsmaterialet viser, at hun ikke rejste alene. Da sporene begynder at pege i retning af mennesker, hvis eksistens Berzelius havde fortrængt, påbegynder hun i al hemmelighed sin egen personlige efterforskning. Trangen til at finde svar på det gådefulde dødsfald styrkes yderligere, da hun ledes nærmere sin egen fortid, som truer med at afsløre alt det, hun har kæmpet for at lægge bag sig.
Sideløbende med den dramatiske kriminalsag, afsløres også Berzelius’ noget komplekse fortid og læseren begynder efterhånden at forstå og få indblik i hvad og hvem, der har været med til at skabe den nærmest følelseskolde Jana Berzelius.
Som det også var min oplevelse med den første roman, er spændingsniveauet højt og de mange fortællerstemmer føles som brikker i et puslespil, der langsomt falder på plads. Min iver efter at forstå og blotlægge Berzelius’ fortid fik den ene side til at tage den næste, og inden jeg fik set mig om, var der ikke flere sider tilbage. Heldigvis fik jeg aldrig helt greb om alt det, Berzelius går og gemmer på, og mon ikke Emelie Schepp har gemt yderligere afsløringer til læseren i næste bog i serien; Ondt blod.
Bøgerne i serien kaldes for selvstændige bind, men jeg vil opfordre alle til at læse dem i deres oprindelige rækkefølge; Mærket for livet, Hvide spor og Ondt blod, fordi den sideløbende fortælling om Jana Berzelius herved får lov at komme til sin ret. Jeg er også i denne bog imponeret over Schepps evne til at fastholde mig i et net af løgne, mørklægning og hemmeligheder, som hun leverer med høj intensitet. Hendes sans for landskabsbeskrivelser kombineret med det vanvittige plot fik det til at løbe mig koldt ned ad ryggen. Så koldt, at jeg måtte drikke fem kopper kaffe.

PS:
Udover at være en fantastisk krimi, er (Det) Hvide Spor faktisk også en Mountainbikerute i Bidstrup Skovene, som ligger i min fars fødeby, Hvalsø. Det vidste du nok ikke?! 😜