Boganmeldelse: Små mennesker, store drømme (Amelia Earhart og Simone de Beauvoir)

Titel: Små mennesker, store drømme (Amelia Earhart og Simone de Beauvoir)
Forfatter: Ma Isabel Sanchez Vegara
Oversætter: Luna Svane Rodríguez
Sideantal: 36
Forlag: Forlaget Albert

Så er der to nye kvinder i serien Små mennesker, store drømme, som nu består af otte bøger fyldt med kvinder, der har haft stor indflydelse på den verden og det samfund, vi kender i dag.

Jeg har allerede skrevet om seriens første kvinder, så hvis du er fast læser, så har du sikkert allerede en god fornemmelse af, hvilken serie vi har med at gøre (jeg har bl.a. skrevet om dem her, her og her). Men hvis det er dit første møde med serien, så kan jeg fortælle, at det er en række biografier, som formidler kvindehistorie for de mindste. De kan karakteriseres ved deres simple sprog og enkle fortællinger, som billedsiden udgør en væsentlig del af.
Denne gang er det piloten, Amelia Earhart, og feminist og filosof, Simone de Beauvoir, der er hovedpersoner i hver deres bog.
Fortællingen om Amelia Earhart starter med en lille pige, som drømmer om at flyve. I modsætning til tidligere udgivelser i serien, er det ikke meget, vi hører om hendes barndom og opvækst. I stedet suser vi direkte til himmels med den frygtløse kvinde hvis drøm en dag gik i opfyldelse. Her kan man (som voksen læser) godt savne en lille historie om, hvordan Earhart rent faktisk fik vinger, men logikken i årsag/virkning er ikke nær så vigtig som de eventyr, hun med mod og frygtløshed begiver sig ud på.
Simone de Beauvoir er nok den, jeg har glædet mig mest til at læse om. Det er en noget større udfordring at skabe en levende fortælling for børn om en akademisk karriere end om eventyret på vingerne og i kunsten. Vi møder familien de Beauvoir ved middagsbordet i deres hjem i Paris. Familien er en del af borgerskabets overklasse, og hendes far er vældig stolt af sin datter, som kan tænke som en mand. Udsagnet skabte ambivalente følelser i den unge Simone, som selvfølgelig blev stolt af at blive anerkendt for sit intellekt men også fornærmet på sit køns vegne. Efter mange års studier udgiver hun en bog, som bliver grundlaget for feminismen og den moderne opfattelse af køn som kulturel konstruktion.
Bøgerne er som altid illustreret af udvalgte kvindelige kunstnere, som bidrager til at formidle den helt rigtige stemning. Amelia Earharts fortælling beriges med himmelblå toner af Mariadiamantes og Simone de Beauvoir ledsages af en skitseagtig kladdebogslignende illustration, som går godt i spænd med hendes akademiske liv.
Som altid er de oplysende og samtaleindbydende, og jeg vil endnu en gang give serien mine varmeste anbefalinger til små og store drømmere.