Boganmeldelse: Guds ABC af Marianne Iben Hansen og Peter Bay Alexandersen

Jeg fik bogen tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget.

Titel: Guds ABC
Forfatter: Marianne Iben Hansen og Peter Bay Alexandersen
Sideantal: 64
Forlag: Bibelselskabets Forlag

Guds ABC er en sjov og anderledes tilgang til alfabetet, og de energiske vers og flotte farvestrålende illustrationer gør den til en oplagt partner, når de skoleparatebørn skal lære alfabetet og skabelsesberetningen.

I Guds ABC bliver skabelsesberetningen formidlet i en farvelade af sprudlende illustrationer og legende vers. Marianne Iben Hansens gendigtning af Bibelens første kapitler inddrager ved at sende sin læser frem og tilbage i bogen. Den fantasifulde ABC skal nemlig ikke følges efter bogstavernes kronologi, i stedet har forfatteren valgt at skabe vers, som på venstre side tager udgangspunkt i det bogstav læseren kom fra, og på højre side sender læseren videre til næste stop, som fx her, hvor bogstavet P sender os videre til O.

Pattedyr var det, med pigge og pukler
og poter og sjæle og charme.
Vilde og venlige væsner, og Gud
tog imod dem med udbredte arme:

“Hej alle sammen, velkommen til verden!”
Og hvad tror du, dyrene svared?
De miavede, gøede, gryntede, hylede,
vrinskede, muhede, bjæffede, brølede,
brægede, knurrede, hvinede, truttede,
hviskede, hvæsede, skrattede, skruttede,
snakkede til ham på hver deres måde,
Gud hørte alle, men savnede noget:
En stemme – måske endda to
og lyden af noget med O.

Ved første øjekast kan det se ud som om, at der ikke er særlig stort fokus på bogstaverne, idet det kun er første ord, der afspejler det centrale bogstav, men netop ved at sende læseren frem og tilbage, tvinges hun til at huske bogstavet, mens der søges og samtidig holdes styr på, hvor det manglende bogstav hører til i alfabetets rækkefølge. Det er netop her ABC’en i særlig grad adskiller sig fra de ABC’er, vi kender. Samtidig formidler den skabelsesberetningen på fin og enkel vis, så den er nem at forstå, og den bør ikke kun være tilgængelig i troende hjem. Jeg er ikke selv troende, men jeg elsker religiøse fortællinger, fordi lignelser minder om eventyr, og – om man vil det eller ej – kendskabet til de gamle skrifter bidrager til forståelsen af vores sprog og af den måde, vi har indrettet os på. Religion er kultur. Guds ABC er ikke formanende – den er en sjov og anderledes tilgang til alfabetet, og de energiske vers og flotte farvestrålende illustrationer gør den til en oplagt partner, når de skoleparatebørn skal lære alfabetet og skabelsesberetningen.