Boganmeldelse: NW af Zadie Smith

Titel: NW
Forfatter: Zadie Smith
Oversætter: Steffen Rayburn-Maarup
Udgivelsesår: 2013
Sideantal: 371
Forlag: Rosinante (Gyldendals Bogklub)

Leah og Keisha er vokset op i et belastet område i det nordvestlige London, kaldet NW. For at lægge afstand til sin baggrund, har Keisha skiftet navn til Natalie og uddannet sig til advokat. Hun er gift og har to børn, men hendes primære fokus i livet er at nå til tops med karrieren. Leah har også taget en uddannelse, men i modsætning til sin veninde bruger hun den ikke. Hun bor sammen med franskmanden, Michel, som tror, de to arbejder på at få børn, men Leah spiser p-piller i smug. Vi møder de to veninder i deres voksne liv, men der springes tilbage i tid, og vi erfarer, at en dramatisk begivenhed fra deres barndom har skabt et ubrydeligt bånd mellem dem. De to kvinders historie akkompagneres af fortællingerne om Felix og Nathan – to mænd fra samme kvarter, som de var knyttet til i deres ungdomsår.
Romanens komposition er fri i ordets mest anarkistiske forstand. Store dele af den leveres i fragmenterede, usammenhængende bidder, og det er op til læseren at skabe et helstøbt billede ud fra opremsninger såsom “Interiør. Aften. Kunstigt lys. Venstre og højre baggrund, højt oppe, et lille vindue. Lukket persienne.” (side 306). Det påvirker i så høj grad at både overblik, sammenhæng og den gode læseoplevelse går tabt.
NW er til dato en af mine mest skuffende læseoplevelser. Jeg læste både Hvide tænder og Om skønhed med stor fornøjelse, så jeg var slet ikke i tvivl om, at jeg gik en stor læseoplevelse i møde. Mine forventninger blev ikke indfriet, og jeg kan kun lige til nøds skabe en form for referat, for jeg havde slet ikke held med at sammensætte stykkerne, og den blev desværre en plage at komme igennem. Jeg mindes, at den blev skamrost i medierne, da den udkom både på engelsk og i den danske oversættelse, men udover at beskrive et livligt og mangfoldigt London, ved jeg faktisk ikke, hvad der er at komme efter i NW.