fredag den 8. november 2019

Boganmeldelse: Hvor flodkrebsene synger af Delia Owens

Titel: Hvor flodkrebsene synger
Forfatter: Delia Owens
Oversætter: Anders Juel Michelsen
Sideantal: 273

Hvor flodkrebsene synger er en smuk og hjerteskærende fortælling om, hvordan et menneske i isolation bliver skolet af naturen. Det er fortællingen om menneskers ondskabsfulde og ekskluderende adfærd og dyrenes og naturens evigt accepterende og inkluderende cyklus.

Kya Clark kender alt til at blive forladt. Da hun var en lille pige forlod hendes mor og fire søskende deres hjem, som består af en beskeden hytte ude i marsken. Én efter én udvandrede de i håbet om et bedre liv langt væk fra den mand, der terroriserede hjemmet. Tilbage stod Kya med sin voldelige far, lige indtil den dag, hvor han også forlod hende. I en tidlig alder må hun lære at klare sig selv, hun går ikke i skole, og hun tjener penge til at bage majsbrød ved at samle muslinger. Hun omgås ikke andre mennesker, og hun er kendt i byen som en beskidt og underlig pige, som de kalder ’Marskpigen’. De fleste holder sig på afstand af Marskpigen, men hendes brors barndomsven trodser dog byens sladder, og de to udvikler et ubrydeligt bånd til hinanden. Kya vokser op og bliver en smuk kvinde med stor kærlighed til naturen og poesi. Hendes skønhed overses ikke af byens unge mænd, der begynder at opsøge hende, og da byens quarterback, Chase Andrews, bliver fundet død i marskens mudder, befinder Kya sig pludselig i uvante omgivelser fyldt med mennesker, der vil have hende til at tale.
Hvor flodkrebsene synger er en smuk og hjerteskærende fortælling om, hvordan et menneske i isolation bliver skolet af naturen. Det er fortællingen om menneskers ondskabsfulde og ekskluderende adfærd og dyrenes og naturens evigt accepterende og inkluderende cyklus. De maleriske beskrivelser af den vilde natur sætter scenen for Kyas ensomhed, og hendes handlekraftige og stærke karakter, fremstår akkurat lige så levende og troværdig verden udenfor.
På underfundig vis, vækker Hvor flodkrebsene synger associationer til flere af litteraturens store værker såsom Dræb ikke en sangfugl, Den blinde morder og Den grønne mil, og Kya besidder en stædighed og handlekraft, som vi kender fra Laura Ingalls. Det stærke kvindekøn og den amerikanske natur er i fokus, når historien om Kya udfoldes, og det er ikke svært at forestille sig romanen som fremtidig klassiker. Det er en vidunderlig, sansemættet læseoplevelse.