onsdag den 1. november 2017

Boganmeldelse: Julekalenderen - En vinterbaders notater fra menneskehavet af Peter A.G. Nielsen

-----------
Jeg må hellere lige starte ud med at advare mine læsere: Jeg er juletosse med stort J, OG jeg gik glip af dansk jul sidste år, da jeg boede i Japan. Derfor tager jeg revanche i år og starter julen i dag.

Og nu til det, det hele handler om – gode bøger!
-----------

[Sponsoreret] Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar fra Eksistensen, og du kan købe dit eksemplar for DKK 105,- hos Saxo lige her.

Titel: Julekalenderen - En vinterbaders notater fra menneskehavet
Forfatter: Peter A.G. Nielsen
Sideantal: 120
Forlag: Eksistensen

Julestemning er mere end gran og guirlander. Tag med Peter A.G. ud på en rejse af samtaler med et mangfoldigt Danmark, som vil minde dig om julens sande budskab.
Da Maria fra Eksistensen spurgte, om jeg var interesseret i at læse Peter A.G.s bud på en julekalender, blev jeg nysgerrig. Jeg kan lige så godt afsløre med det samme, at jeg er den ultimative juletosse, og hvis ikke, det var for alle de andre mennesker, som tager afstand fra mig, når jeg juler for tidligt eller for sent, ja, så ville jeg nok jule året rundt. Så det var lidt; “You had me at jul”-agtigt. Alligevel fik jeg googlet mig frem til bogens forord, og så var jeg for alvor solgt. Redaktør, Charlotte Ekstrand skriver:

Det nemmeste man kan give, er et lille stykke af sig selv og sin tid. Det er også det sværeste. Vi er blevet nærige med os selv. Og blufærdige. Hvorfor? Engang sagde vi, at tid var penge. Det er længe siden. I dag er tid så dyrebar en størrelse, at vi er langt på den anden side af at kunne forklare dens værdi i økonomiske termer.

Det er en kraftfuld passage – måske netop fordi den rummer en genkendelighed, som ikke er særlig rar at stå ved. Inspireret af Charlotte Ekstrands ord, lænede jeg mig stille tilbage i sofaen med den lille bog i hånden. Jeg gjorde mig klar til at give mig hen til – og give mig tid til – fortællinger fra et Danmark, som ikke altid får taletid. Bogen er en udvidet julekalender, som varer helt til, ikke påske, men nytår, og den består af 31 fortællinger, hvor vi får et glimt af det, der rører sig i duedamens, dyrehandlerens, junkiens, skraldemandens og mange andres liv. Fortællingerne er holdt korte, 2- 4 sider, og det er brudstykker af samtaler, Peter A.G. har haft med de mennesker, han tilfældigt har mødt på sin vej. Det er utroligt, hvilke historier, der gemmer sig i det enkelte menneske, og julekalenderen bliver netop symbolet på, hvorfor enhver bør give en flig af sin tid til en fremmed. Det er svært ikke at have den irske digter W.B. Yeats’ citat in mente, når man læser i den lille julekalender: “En fremmed er en ven, du endnu ikke har mødt”. Det er et af mine yndlingscitater, og det synes dækkende for Peter A.G.s tilgang til de mennesker, han møder på sin færd.
Historierne er som en lille gave, man kan forkæle sig selv med hver dag i december måned, og jeg tør næsten påstå, at de vil inspirere en hvilken som helst læser til at træde lidt uden for sine vaneprægede rutiner, smide skyklapperne og åbne sindet for den virkelighed, der også er en del af Danmark. Jeg selv taler ofte med den lokale Hus Forbi-sælger, men lige så ofte bliver det en fortravlet snak, fordi jeg skal ind og handle eller hurtigt hjem efter at have handlet. Jeg tror ikke, at det er helt tilfældigt, at vores seneste snak varede godt 20 minutters tid, eller at jeg havde et pølsehorn med ud til ham efter at have handlet. Sådan får de mange små historier skabt en eftertænksomhed hos læseren, som bidrager til at minde os om julens sande budskab og om at være gode ved hinanden Julestemningen er landet hos Book me up, Scotty! og den lille julekalenderbog må anbefales både til enhver juleentusiast, men også til alle dem, der synes det er på tide, at en anden del af Danmark får et talerør.

Rigtig glædelig jul!