søndag den 6. oktober 2019

Boganmeldelse: Mit ansigt ud mod verden af Alfred Hayes


Jeg fik bogen tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget.

Titel: Mit ansigt ud mod verden
Forfatter: Alfred Hayes
Oversætter: Bente Kastberg
Udgivelsesår: 2019
Sideantal: 184
Forlag: Den Franske Bogcafés Forlag

“Hun gik ned til vandkanten og tog meget bevidst en ordentlig slurk af sin drink og drejede hovedet en anelse for at se på stjernerne. Det var noget af et syn: havet, hendes shorts, hendes cocktail, og jeg gik ud fra, at hun var helt bevidst om kompositionen; men det var jeg sådan set også, som jeg stod der på verandaen i mine egne tanker og røg en velovervejet cigaret.”

To navnløse eksistenser indleder en flygtig relation. Han er forfatter bag store hollywoodproduktioner og hun er den lille, håbefulde skuespillerinde. Han er indflydelsesrig, hun er ikke. Vi befinder os i Hollywoods 50’ere, og allerede ved første møde defineres deres ulige forhold. De møder hinanden på en strand, hvor hun ganske upåvirket begiver sig ud i de mørke bølger, mens festen ser til. Om hun er i færd med at drukne sig selv eller fremføre en dramatisk scene, ved han ikke, men han beslutter sig for a redde hende fra druknedøden.

“Hun gik ned til vandkanten og tog meget bevidst en ordentlig slurk af sin drink og drejede hovedet en anelse for at se på stjernerne. Det var noget af et syn: havet, hendes shorts, hendes cocktail, og jeg gik ud fra, at hun var helt bevidst om kompositionen; men det var jeg sådan set også, som jeg stod der på verandaen i mine egne tanker og røg en velovervejet cigaret.”

Redningen bliver startskuddet til deres forhold – den stakkels kvinde og den store redningsmand. Han er gift, og hans hustru bor i deres hjem i New York, mens han arbejder på produktionerne i Hollywood. Affæren i Hollywood er passionsløs og uden fremdrift – mest af alt udlever de klicheen om den indflydelsesrige gifte mand og den håbefulde skuespillerinde, som bare gerne vil ses af verden.

“Det her var åbenbart noget af det, hun virkelig holdt af: en væddeløbsbane, en loge med et privat bord og mennesker, der kiggede på hende.”

Ingen af dem synes at være drevet af lyst, alligevel fortsætter de med at ses, som var der ingen alternativer, hvis man vil klare sig i LA. Det er ikke kun deres forhold, der er lidenskabsløst, begge lever uden lidenskab, som fulgte de blot et hollywoodmanuskript.

“Alene; det var den eneste aktive lidenskab, jeg havde tilbage, min eneste egentlig fikse idé.”

Der er en dyster, fordærvet stemning, som vi kender den fra film noir. Hayes' Hollywood er overfladisk, usympatisk og kynisk, og vores hovedpersoner bevæger sig apatisk gennem livet i den glamourøse by.
Hollywoods fortæring af hovedpersonerne formidles fuldstændig fejlfrit af Bente Kastberg, som har gjort et formidabelt stykke arbejde med sin smukke oversættelse. Romanen er oprindeligt fra 1958, men trods sine tres år i verden, er den lige så (hvis ikke mere) aktuel som da den udkom – præcis som en sand klassiker altid er det!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar