Boganmeldelse: Små mennesker, store drømme – Stephen Hawking og Muhammad Ali af Ma Isabel Sanchez Vegara

Titel: Små mennesker, store drømme – Stephen Hawking og Muhammad Ali
Forfatter: Ma Isabel Sanchez Vegara
Oversætter: Luna Svane Rodríguez
Sideantal: 36
Forlag: Forlaget Albert

Der er tilføjet nye hovedpersoner i serien Små mennesker, store drømme, som nu består af ti bøger, og for første gang skal vi møde to mænd, som har haft stor indflydelse på vores verden og samfund.

Jeg har efterhånden skrevet en masse om Små mennesker, store drømme-serien, og min begejstring vil ingen ende tage. Oprindeligt var det ideen om biografier om stærke kvinder formidlet for de mindste, der udgjorde min begejstring, men nu er der kommet to mænd med i serien, og jeg er vild med det. Du ved det sikkert allerede, serien består af en række biografier, og bøgerne kan karakteriseres ved deres simple sprog og enkle fortællinger, som billedsiden udgør en væsentlig del af. Bagest i bøgerne er der altid en udvidet forklaring til den voksne, så hun/han kan besvare sin lille lytters spørgsmål.
I denne omgang er det fysiker, Stephen Hawking, og bokser, Muhammad Ali, der er hovedpersonerne.
Stephen Hawking var allerede som helt lille optaget af at udtænke, bygge og finde på. I bogen lærer vi, hvordan hans nysgerrighed driver ham til storslåede resultater, selvom han faktisk ikke var en særlig flittig skoleelev. Det var først, da Hawking fik lov at forfølge sin interesse inden for kosmologi, at han nød skolearbejde. Historien fortæller, hvordan han trodsede lægernes prognoser efter at have fået konstateret ALS, og hans evne til at kæmpe bragte ham til store videnskabelige opdagelser i det 20. århundrede.
Historien om Muhammad Ali starter i Kentucky, da Ali endnu var Cassius Clay. Den fortæller, hvordan han hadede at træne, men trænede hårdt alligevel, fordi han drømte om at blive den bedste bokser i verden. Den fortæller også om hans behov for at konvertere, og om den ro, der fulgte med hans konvertering til islam. Muhammad Ali var krigsnægter, velgørenhedsarbejder og –fordi han var viljefast – verdens bedste bokser.
Bøgerne er illustreret af dygtige kunstnere, og deres tegninger er helt uundværlige for historien. Stephen Hawking fortælling bærer præg af dæmpede jordfarver og kantede tegninger, hvor Muhammad Alis historie ledsages af en farvelade af runde, sjove tegninger.
Begge bøger er oplysende og samtaleindbydende, og jeg må endnu en gang give mine varmeste anbefalinger til serien.