onsdag den 9. oktober 2019

Anbefalinger af gamle børnebøger til nostalgisk højtlæsning i efterårsferien


Nogle af bøgerne er anmeldereksemplarer og gaver, og dele af indlægget består af linksamarbejde, 
hvorfor indlægget må markeres som reklame.

Her sidder vi så, fuldstændig afslappet, og læser en bog eller to med vores græskar og grankogler.



.
Der bliver genudgivet så mange nostalgivækkende børnebøger for tiden, og jeg elsker det simpelthen. Derfor har jeg samlet en liste over nogle af de bøger fra din egen barndom, som du på ny kan få adgang til og læse med dine egne børn.
Jeg skal selvfølgelig huske at understrege, at hvis det er et barn, der skal læses højt for, så er det selvfølgelig vigtigt, at det ikke altid bliver bøger fra da mor/far var barn, men at der også læses alle de (forhåbentlig mange) bøger, som barnet helt selv viser interesse for (det ved I selvfølgelig godt allerede, men nu er det i al fald sagt). 

Her kommer den (u)komplette liste over nostalgiske børnebøger – bøger fra da mor/far var barn.


Alfons Åberg af Gunilla Bergström
Fra ca. 3 år
I 1972 udkom den første Alfons Åberg-bog, ’God nat, Alfons Åberg’. Bøgerne blev særligt kendt for de kreative illustrationer, hvor forfatteren mikser tegning og collage. Og faktisk er det noget af det, jeg selv husker allerbedst fra barndomslæsningen, hvor koblingen af de to kunstformer altid gav mig lyst til at være kreativ, når mine forældre havde læst Alfons Åberg højt.
 Alfons Åberg skifter alder i bøgerne, og i de første tre bøger er han henholdsvis 4 og 5 år. Det er ikke kun Alfons, der er højtelsket af sine læsere, hans piberygende far har også fået stor popularitet, fordi han er en god legekammerat med skøre påfund. Indimellem glemmer han helt at være den voksne, som for eksempel når de skal skynde sig om morgenen, og han bare lige skal læse det sidste i avisen, selvom Alfons siger, at de har travlt.
Kært barn har mange navne, og Alfons Åberg er oversat til omkring 30 forskellige sprog og går derfor også under navne som fx Dawie, Burhan og Einar. Der findes i skrivende stund omkring 30 Alfons-bøger, men Gunilla Bergström er stadig aktiv forfatter, så det tal kan sagtens nå at ændre sig.
Ja, faktisk er Alfons Åberg blevet så stor, at han har sin helt egen hjemmeside, den finder du ved at klikke her.


Astrid Lindgrens klassikere
Astrid Lindgrens bøger kan købes hos Bog & Idé her.
Fra ca. 6 år (men det varierer meget – en bog som Brødrene Løvehjerte kan fx ramme så forskelligt, så spørg evt. din lokale bibliotekar eller dansklæreren, hvis du er i tvivl)
Astrid Lindgrens historier skal nok overleve mange generationer ud i fremtiden. Hun har for længst etableret sit navn som den klassiske børnebogsforfatter, der har lagt fortælling til mange menneskers barndom. Hendes evne til at skabe fremmede verdener, som både er sjove og dybt seriøse, er helt eminent. Hendes bøger udgives stadig i smukke bind med de illustrationer, vi kender fra vores egen barndom. De fleste husker både Tvebak, Pippi, Madicken, Mio, Karlsson og alle de andre, og det er svært at modstå trangen til at give de gode historier videre.
Det særlige ved Astrid Lindgrens bøger er, at man kan lære så uendeligt meget, når man dykker ned i hendes universer, både om sig selv og om verden. Og hun var en af de første forfattere til at give børn viljefaste, stærke og seje piger at spejle sig i. I alle hendes bøger opfordrer hun implicit børn til at tro på sig selv og egne evner, og der er aldrig en formynderisk forfatterstemme indblandet.
Gyldendal udgiver fortsat de skønne klassikere, og mange af dem kommer i flotte indbundne gaveudgaver som for eksempel Brødrene Løvehjerte på billedet.

De bedste Ælle Bælle-historier 
Fra ca. 3 år
Da jeg i sin tid modtog mit anmeldereksemplar af De bedste Ælle Bælle-historier var det med stor jublen og efterfølgende skrev jeg om at være i mit mest nostalgiske hjørne og om min enorme trang til at læse højt for alle.
Mange husker sikkert Ælle Bælle-bøgerne fra deres barndom. De udgives faktisk stadig, og det er med god grund, for i dem bliver store eventyr komprimeret til små læs-let bøger, som både er velegnet til højtlæsning, men også til den nye eller udfordrede læser, som får hjælp af motiv og genkendelighed i de kendte fortællinger.
Samlebindet består af 22 klassiske fortællinger, såsom Askepot, De tre små grise, Rødhætte, Tornerose mm. Coveret er tro mod den klassiske gule Ælle bælle-bagside med det røde bog-logo, og der er ikke pillet ved de oprindelige illustrationer, så de fremstår præcis som de gjorde dengang i 80’erne (eller hvornår man nu fik dem læst højt). Derfor rammer nostalgien også med en kraft, som får selv de mest hardcore voksne til at ønske, at de igen var børn, der nød godt af mors og fars højtlæsning.
Jeg har skrevet meget mere om bogen og viser også billeder fra den lige her.


Dig og mig og vi to af Grete Janus Hertz & Iben Clante
Fra ca. 2 år
Dig og mig og vi to er fyldt med rim og remser, som de fleste børn og deres forældre har hørt før, og mange af dem, kender vi også en melodi eller rytme til. Bogen er en blanding af forfatterens tekster og bidrag fra nogle af Danmarks bedste sprogmagere. Der skal derfor grines, remses og synges igennem, når den her gamle kending bliver fundet frem fra gemmerne.

Ene mene
ming mang
ose bose bakke dej
eje veje væk!
             Benny Andersen


Jeg kender ingen børn, som ikke elsker rim og remser, de leger helt naturligt selv med sproget, og som voksne bør vi opfordre dem til at fortsætte – både med at lave fjolleord og opdage hvilke ord, der rimer. Det kan man blandt andet gøre ved at læse bøger, hvor der leges med sproget. Og så bliver det selvfølgelig ekstra sjovt, hvis man selv har varme minder om at have fået bogen læst højt som barn. Iben Clante, som står bag illustrationerne, har også tegnet til mange af de gamle Ælle Bælle-historier og til de kravlenisser, der hang i de fleste hjem i 80’erne, så bogen er en nostalgisk mavepuster, på den allerbedste måde.


Jakob og Joakim af Jørgen Clevin
Fra ca. 4 år
Jakob og Joakim var en af mine absolutte favoritter som barn, og jeg kan sagtens fortælle hvorfor. Jakob og Joakim hjælper de voksne med at gøre alt det, som bør finde sted hver eneste gang, der læses med små børn. Bogen tvinger både børn og voksne til at holde pause og tale sammen, både om bogen og om de spørgsmål bogen stiller til barnet. Det er dialogisk læsning, uden den voksne nødvendigvis ved, at det finder sted. Bogen er bygget op således, at hver gang, der er et rødt blinklys, skal der stoppes op og gives tid til, at barnet besvarer bogens spørgsmål. 
Et eksempel er vist på billedet til højre, hvor Joakim fortæller om alle sine fødselsdagsønsker og spørger, hvad læseren ønsker sig til sin fødselsdag. 
Derudover opfordrer bogen til, at der peges på opremsede genstande, at der trykkes på ringeklokker og siges dingeling, at der synges, at der ledes efter gemte dyr og meget mere. Jeg kunne bruge timer på den bog, da jeg var barn, og det kan jeg faktisk stadig. Den er anderledes, aktivitetsmættet, inddragende og dialogskabende – fuldstændig perfekt til efterårshygge!


Lange Peter Madsen af Halfdan Rasmussen
Fra ca. 3 år
Lange Peter Madsen kræver lidt ekstra fra både oplæser og lytter. Den udkom i 1950 og er skrevet på vers, så der er altså lidt svære ord såsom valsen (ikke dansen, men den der trykpresse til vasketøj), soda (ikke læskedrikken, men natriumkarbonat til bagepulver). Det var selvfølgelig heller ikke ord, jeg kendte, da jeg som barn fik læst historien om Peter Madsen højt (så gammel er jeg jo heller ikke), men der er gode chancer for, at grunden til jeg ikke behøvede google dem nu er, at mine forældre forklarede mig dem allerede dengang. Så se det eventuelt som en mulighed for at tale om ord og gamle dage, hvis du læser med et ældre barn. Versene holder stadig – Halfdan Rasmussen var en eminent rimmager, og der er flere implicitte moraler at tage fat på, hvis man er i det humør.

Her vandrer lille Peter Madsen
til skole med sin mad i kassen.
Han læser i en bog om oksen
og tænker: Gid jeg snart var voksen!
(…)
Men lange, trætte Peter Madsen,
som var den dygtigste i klassen,
blir ked af sine fire meter
og sukker: Gid jeg blot var Peter!

I årtier har forældre bandet og svovlet over bogens upraktiske fysik, men det aflange design understøtter historien, og de fleste børn elsker, at det hele er lidt skævt og anderledes.


Lille Virgil og alle andre bøger af Ole Lund Kirkegaard
Fra ca. 5-6 år (den er også velegnet som læs-selv-bog)
Det kunne egentlig have været en hvilken som helst Ole Lund Kirkegaard-bog, der fremgik her på listen, for jeg elsker dem alle. Ole Lund Kirkegaard havde en beundringsværdig evne til at skabe gakkede fortællinger og skæve karakterer, som han satte ind i velkendte rammer med villaveje og skoledage. Jeg selv havde mange favoritter, deriblandt Gummi Tarzan og Otto er et næsehorn, sidstnævnte ledte mig ud i spændende madprojekter, hvor jeg både fik testet rugbrødsmadder med flødeboller og pinocchiokugler med mælk. Det lyder sikkert klamt for de fleste, men det er jeg altså ikke helt sikker på, jeg synes det er. Gad vide, om jeg havde været sådan en youtuber, der filmer mens hun spiser mærkelige ting, hvis jeg var barn i dag? Nå, tilbage til litteraturen.
I kender ham selvfølgelig allerede; Lille Virgil bo helt alene i sit hønsehus med den etbenede hane, som vækker ham om morgenen. Han nyder livet og bestemmer faktisk alting selv. Sammen med vennerne Oscar og Carl Emil drager han ud på eventyr i landsbyen, og her møder de blandt andet en ensom stork og en ottebenet drage.
Kirkegaards børnekarakterer er altid fulde af fantasifulde påfund, og humoren skinner igennem både i sprog og illustrationer.


Mumitrolden af Tove Jansson
Fra ca. 4 år
Mumitrolden udkom på dansk første gang i 1954. Selvom Mumi ikke umiddelbart vandt danskernes hjerte i samme omfang som finnernes og svenskernes, så voksede den lille trold på os herhjemme, og personligt forbinder jeg Mumi med lørdag morgen i 90’erne. Så det er måske ikke så meget fra bøgernes verden, jeg husker Mumi og Mumidalen, men nostalgien i mødet med bøgerne bliver ikke mindre af den grund.
Tove Janssons mumitrolde er oplagt til højtlæsning, fordi hun forstår at tale til børn i et voksent sprog og stille krav deres refleksionsevne. Bøgerne kan selvfølgelig læses og nydes overfladisk med de mindste, men der altid store og dybe temaer til behandling i Mumitrolden, så de kan også bruges til at igangsætte vigtige samtaler mellem børn og deres voksne.
Jeg har skrevet om Mumi-bøger her og her.


Palle alene i verden af Jens Sigsgaard
Fra ca. 4 år
Man ved, en bog er berettiget til sin klassikerstatus, når dens titel kommer til at danne grundlag for en talemåde. Alene af den grund fortjener Palle en plads på børneværelset – hans historie er jo kulturarv. Bogen udkom i 1942 og blev en umiddelbar succes, der blev solgt til 15 lande. Siden har Palle både fået ændret udseende og slutning, men den version Gyldendal udgiver i dag, er præcis som originalen.
Bogen er baseret på fortællinger forfatteren har fået fra børn om, hvad de ville gøre, hvis de helt selv kunne bestemme det hele. Palle vågner en morgen og opdager, at mor og far er væk. Da han drager ud i byen, går det op for ham, at alle mennesker er væk – han er simpelthen Palle alene i verden. Palle går på legeplads, kører sporvogn og tømmer slikbutikken, men intet er rigtig sjovt, når man er alene.
Det er sjovt at tale med børn om, hvad de ville lave, hvis de helt selv kunne bestemme, og Palle kommer med mange gode bud og selvfølgelig også en lille morale.


Peter Pedal af Margret og H.A. Rey
Peter Pedal-bøgerne kan købes hos Bog & Idé her.
Fra ca. 4 år
Jeg har aldrig selv ejet en Peter Pedal-bog (før nu, hurraaaa!), men jeg kan tydeligt huske, at Marlene fra klassen havde en. Hun havde den, hvor Peter Pedal er cykler (det var den første bog, der blev udgivet på dansk – deraf navnet Peter Pedal), og jeg elskede at kigge i den.
Peter Pedal har faktisk en lang og spændende historie bag sig. Hans tyskfødte ”forældre” mødte hinanden i Rio de Janeiro, men flyttede til Paris efter at have holdt bryllupsrejse der. Den første bog, hvor man kan møde Peter Pedal er derfor på fransk, og den udkom i 1939, med her hed Peter Pedal altså Fifi, og blev først senere til Curious George. Han har også haft forskellige navne på dansk, det kan du læses meget mere om her og her.
Peter Pedal er en nysgerrig abe, som blev hentet fra sit hjem i Afrika af Manden med den gule hat. De to er siden blevet bedste venner og lever sammen i en storby. I hver historie oplever de to noget nyt. Man kan tage med dem i butikker, som i min lille bog, hvor de besøger en bogbutik, man kan tage med dem i zoo, til fødselsdag i skole, på biblioteket og meget meget mere. Peter er en klassiker, der stadig holder, fordi han kan lære børn, at det er positivt at udforske og være nysgerrig – også selvom det indimellem skaber lidt kaos.


Spørge Jørgen af Kamma Laurents
Fra ca. 3 år
Jeg har været lidt i tvivl, om Spørge Jørgen skulle med på listen, han ender jo trods alt med en øm numse efter at have fået smæk, fordi han spørger så meget. Og jeg synes jo, det er vigtigt, at vi opfordrer børn til at være nysgerrige og stille mange spørgsmål. Men når den nu alligevel er med, så er det selvfølgelig fordi, man selv bestemmer, hvordan en bog skal bruges. Jeg var selv en rigtig Spørge Jørgen, og ”bare fordi” var ikke noget, mine forældre brugte (særlig tit), jeg blev opfordret til at være nysgerrig. Måske netop derfor var jeg helt vild med bogen, og jeg havde den ofte med hjem fra biblioteket. Jeg elskede at remsen kunne synges, og jeg forstod Jørgens trang til at spørge om alting. Så længe man opfordrer sit barn til at stille spørgsmål og være nysgerrig, så tager barnet altså ikke skade af at høre om Jørgen, der får smæk. Hvis barnet er stort nok, kan man jo også tale om, at der var en gang, hvor smæk i numsen var helt normalt.


Totte og Lotte-bøgerne af Gunilla Wolde
Totte og Lotte-bøgerne kan købes hos Bog & Idé her.
Fra ca. 4 år
De første Totte og Lotte bøger udkom i Sverige i 1969 og på dansk i 1973. Fødselsdagen i Sverige er netop blevet fejret i Danmark med to nye danske samlebind og to nye billedbøger. Alle bøgerne kan stadig fås, og hovedpersonernes hverdagsfortællinger er populære blandt de mindste, fordi de er genkendelige i deres banalitet. Mine egne favoritter var Totte og Malene (fordi de er nøgne, og det var simpelthen for spændende) og Totte rydder op (måske fordi jeg altid har nydt struktur og orden). De er nemme for børn at gå til, fordi de ikke kræver en introduktion til universet. Alt er helt genkendeligt, når Totte og Lotte leger, rydder op og klæder sig af og på. Samtidig har de en fin størrelse til små barnehænder, der vil og kan selv.


Walt Disney-klassikere fra Carlsen
Fra ca. 4 år
Den helt nye Disney-serie fra Carlsen egner sig godt fra omkring fire år og helt op til 82 år (den første Disney Klassiker –tegnefilm, ’Snehvide og de syv små dværge’ udkom i 1937, og siden har størstedelen af danskerne forbundet Disney med nostalgi og kulturarv). Serien vil formentlig blive et hit hos både børn og deres voksne, netop fordi de fleste voksne forbinder det med gode minder og en del af deres barndom, som de gerne vil give videre til deres egne poder. Herhjemme er vores eneste barn en ulden pelsklump, men vi (to voksne) elsker at læse den nye Disney-serie højt for hinanden, fordi den vækker så mange gode minder fra en barndom i 80’erne og 90’erne.

Jeg ejer selvfølgelig ikke alle børnebøger, der kan være på sådan en liste med nostalgisk højtlæsning (hov, der opstod lige et nyt livsmål!), så herunder er flere titler, som med fordel kunne være en del af listen (det kribler allerede i min indre samler for at få fingrene i flere) …

o    Okker gokker gummi klokker og andre børnerim ved Jens Sigsgaard
o    Abel Spendabel ved Jens Sigsgaard
o    Tante Grøn, tante Brun og tante Lilla
o    Mis med de blå øjne af Egon Mathiesen
o    Snøvsen af Benny Andersen
o    Babar af Jean de Brunhoff
o    Pixibøgerne af diverse forfattere
o    Rasmus af Jørgen Clevin

Hvilke mangler jeg?
Og hvad var jeres barndomsfavoritter?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar