mandag den 15. januar 2018

YA-event til Bogforum 2017

Jeg er i gang med at læse Sarah Engells Valget og pludselig slog det mig, at jeg aldrig fik postet indlæggene fra de to events, jeg deltog i til Bogforum YA-eventet og mødet med Jeffrey Archer. Herunder kan du læse om YA-eventet og Sir Archer følger i morgen. Bedre sent end aldrig! 😉

------------

Som jeg skrev i det samlede Bogforum-indlæg, havde Gyldendal Ung, Høst & Søn og CarlsenPuls inviteret til et event, som den flotte invitation i sig selv gjorde det svært at sige nej til. Jeg er ikke selv den store YA-læser (endnu – der er faktisk mange YA-bøger, jeg gerne vil i gang med), og derfor synes jeg også det kan være svært at sige ja til arrangementer, velvidende at andre bogbloggere måske ville give deres højre arm for at være med. Men jeg er gentagne gange blevet forsikret om, at jeg ikke ”stjæler” pladsen fra en anden, når jeg takker ja, fordi et nej blot betyder en blogger mindre. Derfor deltager jeg næsten i alt, hvad jeg har mulighed for.

Nå, men det var jo ikke det, indlægget skulle handle om. Bloggere og et sendebud mødtes i forhallen og gik sammen op i et lille lokale, hvor Adam Silvera, Sarah Engell, Siri Pettersen og de resterende forlagsfolk stod klar til at hilse på. Enorme goodiebags optog stolene, og jeg var begejstret over at se stakkevis af Sarah Engells Valget, som jeg længe har haft lyst til at læse.

Indholdet af de flotte goodiebags.

Som jeg allerede har skrevet i det samlede Bogforum-indlæg (her), bar arrangementet præg af forfatternes stjernestatus i form af star strucked fans, men forfatterne selv var nogle af de mest jordnære, sympatiske mennesker og de sad klar til at besvare både sjove og seriøse spørgsmål. Det var bloggeren, Malene Hulgaard fra Wondrous Bibliophile, der stod for at interviewe de tre forfattere, og jeg må ærligt indrømme, at jeg blev fuldstændig målløs over hvor talentfuld en interviewer, hun er. Mange tror, at det at interviewe blot er at have en række spørgsmål klar og liste dem ét efter ét til interviewpersonen, men et levende interview – det interview, der fanger alt det, der ligger imellem svarene – kræver noget særligt af intervieweren. Og Malene gjorde det fantastisk! Vi der deltog i arrangementet, havde haft mulighed for at indsende spørgsmål på forhånd, så det blev en blanding af indsendte spørgsmål og af Malenes egne. Indledningsvis bad Malene de tre forfattere præsentere sig selv, og allerede her måtte jeg skynde mig at gribe min kuglepen.



Frygten for balloner
Siri Pettersen var den første til at sige lidt om sig selv, og hun valgte at supplere de stringente fakta med informationen om, at hun er bange for balloner. Det skabte selvagt høje grin, og den letelskelige forfatter måtte grine med, men i ramme alvor forsøge at begrunde sin irrationelle frygt. Jeg tror, jeg fik ”analyseret” mig frem til, at det i virkeligheden er angsten for, de springer og forskrækkelsen fra den høje lyd, der skræmmer, men det gør det nu ikke mindre sjovt!

Farlige hvaler med farlige øjne
Så blev det Sarahs tur til at præsentere sig selv. Inspireret af Siri supplerede Sarah også de bibliografiske fakta med en – ikke helt lige så – irrationel frygt. Sarah har åbenbart en frygt for hvaler – især blåhvaler (og vidst nok særligt deres øjne). Det skabte også latter i lokalet, men Siri var hurtig til at forsvare Sarahs fobi med, at en blåhval da så absolut kan være farlig. Det kan de to forfattere jo have helt ret i (men det er måske bare ikke så tit, vi støder på dem 😉).

Pinlige præsidenter
Da Adam skal præsentere sig selv går det op for ham, at han ikke rigtig har en irrationel frygt at byde ind med. I stedet fortalte han, at han er fra “the country with the really embarrassing president”, og at hans værste mareridt derfor allerede er i gang med at udspille sig i hjemlandet. Der bredte sig en blanding af suk og latter over den tragikomiske kendsgerning, at en kvindehadende homofob er verdens mest magtfulde mand.

Jeg skriver YA, fordi …
Efter introduktionen spurgte Malene forfatterne, hvorfor de skriver YA, og Siri lagde ud med at fortælle, at hun skriver YA, fordi det er der, vi beslutter hvem vi er, eller hvem vi gerne vil være:

I write YA because that’s when we decide who we are

Sarah var meget enig og fortalte at YA rent aldersmæssigt (unge voksne) er der, hvor de største valg træffes, og ofte har de indflydelse på resten af vores liv. Adam tilsluttede sig sine kollegers holdning og tilføjede, at perioden for de fleste også er “first time taking charge”.

Skabes en YA-forfatter i barndommen?
Da forfatterne kom ind på, hvordan eller hvornår interessen for YA-litteraturen opstod, var der tydelig lighed. Selvom de tre har haft vidt forskellig opvækst, synes de alle at kunne spore behovet for at skrive tilbage til barndommen. For Adam handlede det i første omgang om at tilbyde unge den litteratur og de karakterer, han selv manglede som barn. Han voksede op under meget trænge kår – og delte faktisk seng med sine forældre og sin bror, til han flyttede hjemmefra – så han fandt det vanskeligt at relatere til bøger, hvor hovedpersonens kvaler eksempelvis er, at finde penge til en ny bil. For ham var der mere på spil i livet, såsom kan vi få mad på bordet i morgen, og det ønskede han at afspejle i sine bøger. Sarah manglede bøger, der afspejlede de dybe og mørke følelser, der gemte sig i hende som ung. Og fordi hun ikke kunne tale med sine forældre om alt det, der gjorde ondt, beskriver hun det som, at bøgerne blev hendes forældre.

Kan bøger gøre verden bedre?
Forfatterne kom også hurtigt ind på vigtigheden af diversitet og mangfoldighed i litteraturen. De er alle meget bevidste om, at deres bøger kan bidrage til kampen mod diskrimination og stereotypisering. Adam, som selv er homoseksuel, bruger homoseksualiteten i sine bøger, og ville sådan ønske, at ”the gay person” var afspejlet i den litteratur, der var tilgængelig, da han selv var barn. Ved at skabe ukonventionelle karakterer, forsøger de alle at skrive bøger, som tillader læserspejling på tværs af køn, alder, etnicitet og social status, og som Sarah så fint beskrev, er følelser universelle og min egen kommentar til det må være, at YA derfor kan læses af enhver.



En afsluttende tak
Tak til Gyldendal Ung, Høst & Søn og CarlsenPuls for invitationen til det fantastiske event. Tak til Malene Hulgaard for at have planlagt et spændende interview. Og sidst, men ikke mindst, tak til de tre forfattere for et interessant indblik i deres bøger og tanker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar