Boganmeldelse: Spørgsmål jeg er blevet stillet om Holocaust af Hédi Fried

Jeg fik tilsendt bogen som en overraskelse fra forlaget, men hvis ikke alle andre har været lige så heldige, så kan den købes for DKK 167,- hos Bogreolen.dk lige her.
Titel: Spørgsmål jeg er blevet stillet om Holocaust
Forfatter: Hédi Fried
Sideantal: 152
Forlag: Klim

Hédi Fried gør det muligt at komme helt tæt på livet i koncentrationslejrene under Holocaust. Hun formidler i et letlæseligt og enkelt sprog, som bærer præg af hendes erfaring med at holde oplæg for skoleelever
Den 93-årige Hédi Fried overlevede grusomhederne under Holocaust. Hun uddannede sig efterfølgende til psykolog og har brugt meget af sit voksne liv på at holde oplæg for skoleelever. Som titlen afslører, er hendes bog fyldt med de spørgsmål, som hun ofte er blevet mødt af, når hun har være ude på skolerne, og det er spørgsmål, der afslører elevernes søgen efter at forstå, hvordan det lille menneske overlever rædsler, som overgår ethvert mareridt. Bogen består af i alt 46 kapitler som er inddelt i spørgsmål med 1-6 siders besvarelser (de fleste besvarelser er på omkring 3 sider), heriblandt spørgsmålene; “Hvordan levede I før krigen?”, “Hvorfor gjorde i ikke modstand?” og “Var du bange for at dø?”. Undervejs præsenterer forfatteren det vigtige budskab om, at historiens gang ikke er givet på forhånd, og at vi alle derfor bør være virksomme, handlekraftige individer, som råber op, når uretfærdighed og social eksklusion viser sig.
Som tidligere historielærer har jeg ofte undervist i Holocaust, og her kan det være en udfordring at finde bøger, som formidler det enkelte menneskes historie. Min egen erfaring er, at eleverne ønsker et narrativ, som levendegør historien og gør det muligt at spejle sig i dens aktører på baggrund af almengyldige værdier og følelser, og det narrativ må ofte vige for konkrete facts om årstal, antal, geografi og andet. Men Hédi Fried gør det muligt at komme helt tæt på, hendes besvarelser er holdt i et letlæseligt og enkelt sprog, som bærer præg af, at hun er vant til at tale til elever. Jeg finder  bogen særligt velegnet til udskolingselever i folkeskolen, og jeg ville ikke tøve med at anbefale den som et indsigtsfuldt supplement til projektarbejde om Holocaust. Jeg selv fik ikke den store viden ud af bogen, og jeg forestiller mig heller ikke, at den kan bidrage med ny indsigt til andre historiefaglige eller blot -opsøgende voksne. Men for alle holocaustinteresserede, der søger en simpel og lettilgængelig præsentation er bogen et oplagt sted at starte.
Jeg ville ønske, der havde været en indholdsfortegnelse, fordi det havde skabt overblik over de spørgsmål, Fried besvarer og ville gøre den endnu nemmere at arbejde med i skolemæssig sammenhæng. Jeg håber dog, den vil nå ud til skolebiblioteker verden over, for der er både budskab og indsigt at hente.
Jeg vil slutte denne anmeldelse af med at citere forfatteren selv. Hun gør nemlig en dyd ud af at minde os om, at det enkelte menneskes magt til at ændre på eller påpege uretfærdige samfundsstruktur ligger i evnen til at spørge:

Spørgsmål er vigtigere end svar