Boganmeldelse: Fantastisk seje kvinder der forandrede verden af Kate Pankhurst

Jeg fik bogen tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget.
Titel: Fantastisk seje kvinder der forandrede verden
Forfatter: Kate Pankhurst
Oversætter: Eva Mosegaard Amdisen
Sideantal: 32
Forlag: Forlaget Albert

Fantastisk seje kvinder der forandrede verden er et farverigt og legende pragteksemplar af en historiebog. Bogen skal vendes og drejes, når læseren vandrer ad snørklede stier eller læser skæve avisudklip. Den er et oplagt afsæt til børns egne fortællinger om, hvordan deres historie skal se ud, og hvordan de vil forandre verden.
Tretten forbilledlige kvinder er hovedpersonerne i denne kompakte fortælling om nogle af de personligheder, der har været med til at forme den verden, vi kender i dag. Bogen bliver udgivet hos Forlaget Albert, som efterhånden må siges at være børnelitteraturens kvindesagsforkæmpere, da de også står bag serien Små mennesker, store drømme, som i skrivende stund består af seks bøger om seks stærke kvindeskikkelser.
Fantastisk seje kvinder der forandrede verden tager os på en vandring gennem tid og sted, og vi starter ved skrivebordet i 1800-tallets England, hvor Jane Austen er i færd med at udtænke karaktererne til sine romaner. Allerede her bliver det tydeligt hvilket flerartet mesterværk Kate Pankhurst har kreeret med sin brug af forskellig font, farvestrålende billeder og talebobler. Al tekst præsenteres i bittesmå bidder, så den synes overskuelig, men lixtallet sørger alligevel for, at bogen bliver en fælles læseoplevelse mellem barn og voksen, da den kræver en ret stærk læser. Men det er også en bog, der bør tales om, så den er selvfølgelig oplagt til højtlæsningen.
Jane Austen bliver blandt andet efterfulgt af Gertrude Ederle (svømmeren), Marie Curie (fysikeren), Amelia Earhart (piloten) og Rosa Parks (borgerettighedsaktivisten). Der er derfor en forbilledlig kvinde for ethvert barn, og det må siges at være bogens allerstørste styrke ­– at børn med alle interesser kan finde en kvinde at spejle sig i. De i alt tretten kvinder præsenteres ikke kronologisk, og opsætningen tydeliggør, at de udvalgte kvinders historie ikke er afhængige af hinanden. Illustrationerne er farverige og legende, og bogen skal vendes og drejes, når vi skal vandre ad stier og læse avisudklip. Her på falderebet er jeg næsten nødt til at nævne, hvor oplagt den er som undervisningsmateriale. Den kan blandt andet bruges som afsæt til elevernes egne historier om, hvordan deres fortælling skal se ud – hvordan de vil forandre verden. Den er vigtig, vedkommende og øjenåbnende.