fredag den 8. marts 2019

Kvindernes kampdag: Fejring med feministiske fortællinger for de mindste


Så blev det endnu engang tid til at fejre kvindernes internationale kampdag, og sidste år var jeg klar med listen Fem feministiske værker, som der heldigvis var stor interesse for. 

I år gør jeg næsten det samme, men denne gang tager jeg udgangspunkt i fremtidens feminister – alle dem, der skal sørge for, at der også er en kampdag at fejre om 50 år. Så i dagens anledning anbefaler jeg fem feministiske fortællinger for de mindste (om de ligefrem kan kaldes feministiske kan helt sikkert diskuteres, men de rummer en række stærke pige/kvindeskikkelser). 

Det har været skønt at følge den tendens, der har været de seneste år, hvor flere og flere forlag udgiver kvindehistorie for både store og små, og der er sikkert udgivet mange flere perler end blot de få, jeg har listet her. Kommentér endelig, hvis der er oplagte bøger, jeg har overset.

Rigtig glædelig kampdag!☺


OBS: Dele af denne liste må markeres som reklame. Alle bøger er naturligvis udvalgt af mig.


Bogen om Pippi Langstrømpe af Astrid Lindgren
Jeg fik denne bog tilsendt af Bog & Idé, som sælger den her.
Behøver hun overhovedet en præsentation? Verdens sejeste Pippi er indbegrebet af  anarkisme, feminisme og stålvilje. Astrid Lindgren erklærede sig jo aldrig selv for feminist, men hun gav alligevel børn i hele verden flere kvindelige hovedpersoner at spejle sig i, deriblandt Pippi. Pippi kan læses som en feministisk karakter, fordi hun stritter imod alle kønskonventioner. Hun står i skarp kontrast til den traditionelle opfattelse af en “god pige”, og jeg vil til enhver tid argumentere for, at hun inspirerer piger til at være modige, vilde og selvsikre – på samme måde som drenge har lært det i bøger og historier siden tidernes morgen. Denne udgave indeholder 24 skønne Pippi-historier, og den er oplagt til højtlæsningen.


Fantastisk seje kvinder der forandrede verden af Kate Pankhurst
Jeg fik denne bog tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget.
Tretten forbilledlige kvinder er hovedpersonerne i denne kompakte fortælling om nogle af de personligheder, der har været med til at forme den verden, vi kender i dag. Bogen bliver udgivet hos Forlaget Albert, som også står bag serien Små mennesker, store drømme. Serien og denne bog har en del ligheder, men i serien er der naturligvis plads til at udfolde hver personlighed i højere grad.  Fantastisk seje kvinder der forandrede verden tager os på en vandring gennem tid og sted, og vi starter ved skrivebordet i 1800-tallets England, hvor Jane Austen er i færd med at udtænke karaktererne til sine romaner. Jane Austen bliver blandt andet efterfulgt af Gertrude Ederle (svømmeren), Marie Curie (fysikeren), Amelia Earhart (piloten) og Rosa Parks (borgerettighedsaktivisten). Der er derfor en forbilledlig kvinde for ethvert barn uanset interessefelt.
Jeg har i øvrigt anmeldt bogen her.


Godnathistorier for rebelske piger af Elena Favilli & Francesca Cavallo
Denne bog gav jeg mig selv i fødselsdagsgave. :-D
Denne samling af indsigtsfulde godnathistorier består af intet mindre end 100 portrætter af stærke kvinder, der har haft indflydelse på deres tid og på den måde, vi oplever verden i dag. De udvalgte kvindeskikkelser spænder vidt, og de har udmærket sig inden for hver deres felt fra kunstmiljøet til videnskaben og fra sportsverdenen til den politiske scene. De fleste fortællinger indledes med det genkendelige ”Der var engang”, som netop understreger, at en kvinde kan skabe sit eget eventyr uafhængigt af prinser og hvide heste. Der præsenteres kvinder som for eksempel Astrid Lindgren (forfatteren), Aung San Suu Kyi (politikeren og frihedskæmperen) og min egen favorit, Coy Mathis (skoleeleven), som i en alder af seks kæmpede for sin ret til at være den pige, hun altid har følt sig som, trods maskuline genitalier. Bogen er et opbygget som ethvert andet opslagsværk og hver kvinde har en side med tekst og en side med et tegnet eller malet portræt, som alle er så smukke, at jeg ville ønske de kunne fås som plakater. Der er en tilgængelig rollemodel for alle børn i denne bog.


Ronja Røverdatter af Astrid Lindgren
Jeg fik denne bog tilsendt af Bog & Idé, som sælger den her.
Lige som Pippi behøver Ronja Røverdatter næppe en præsentation (men den kommer selvfølgelig alligevel). Ronja Røverdatter er en stædig, uafhængig og stærk pige, og som navnet lyder, er hun datter af en røver. Ronja og Birk, som er søn af lederen i den rivaliserende røverbande, udvikler et venskab, og sammen forsøger de at stoppe krigen og fjendskabet mellem de to røverbander. Ronja Røverdatter er en voldsom fortælling, som tager læseren tæt på naturen og på menneskets urinstinkt. Hovedpersonen Ronja bryder med traditionelle opfattelser af pæne piger, og hun tager føringen, når hende og Birk lægger planer for at forene deres to familier. Denne specifikke udgave er en meget smuk  gavebog med både guldkant, omslag og læsebånd, og bogen er velegnet fra omkring seksårsalderen.


Små mennesker, store drømme af Isabel Sanchez Vegara
Bøgerne er anmeldereksemplarer fra forlaget.
For trofaste følgere vil det ikke komme som et chok, at jeg har intet andet end kærlighed til den her børnebogsserie. Serien består i skrivende stund af seks bøger, som hver især har en forbilledlig kvinde som hovedperson. Den henvender sig til børn fra femårsalderen, men jeg kender efterhånden mange voksne – undertegnede inklusiv –, som også har udviklet stor kærlighed til seriens (og historiens) stærke kvinder. Alle startede de som små med en stor drøm, og en første bog i rækken er om maleren Frida Kahlo. Serien lærer børn, at man kan komme langt med en drøm og målrettethed, og den lærer både børn og voksne, at køn ikke definerer muligheder og at historien er fyldt med stærke kvinder, som har trodset fattigdom, racisme og kønsdiskrimination.
Jeg har anmeldt bogen om Frida Kahlo her, Coco Chanel her og Ella Fitzgerald her.

Hvilke feministiske værker skal I fejre dagen med?

1 kommentar:

  1. Jeg har lige købt bøgerne til min kæreste til kvindedagen. Jeg gav hende også en smuk uldtrøje og et tørklæde.

    SvarSlet