Boganmeldelse: Barn af bøger af Oliver Jeffers & Sam Winston

[Sponsoreret] Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar af Gyldendal, men den smukke bog kan findes overalt, hvor bøger er. Blandt andet her til DKK 149,-
Titel: Barn af bøger
Forfatter: Oliver Jeffers & Sam Winston
Sideantal: 36

Jeg er et barn af bøger. Jeg kommer fra en verden af historier, og jeg flyder på min fantasi.

I Barn af bøger hylder Oliver Jeffers & Sam Winston litteraturens magiske verden. Det er en sagte og meget poetisk introduktion til bøgernes univers, hvor ét barn fører et andet med ind i bøgernes eventyrverden. De to børn krydser sammen have af ord, bjerge af bøger og farer vild i skove af eventyr. Den smukke bog kredser om fantasiens vigtighed og suppleres med smukke illustrationer, som gør den til en vaskeægte oplevelse for både børn og voksne. Den er klassificeret som børnebog, men den kan i allerhøjeste grad også nydes af voksne og den lægger op til snakke om, hvad det vil sige at være et barn af bøger, og hvordan man skaber historier og eventyr alene ved hjælp af sin fantasi.
På første side er blot illustrationen af en bog med en dagbogslignende lås, og siden efter viser en fyldepen og et blank stykke papir (som venter på at blive udfyldt). Efterhånden som vi rejser ud med de to børn, udfyldes blanke sider med ord og fantasi og på andensidste side fortæller de, at deres hus er fuld af påfund, fordi de kommer fra en verden af historier. Den låste bog, som læseren nær havde glemt, vender tilbage i tankerne på sidste side, da nøglen udleveres med ordene “for fantasi er nemlig gratis”. Denne sidste sætning må siges at være bogens essentielle budskab, og Oliver Jeffers har også selv udtalt, at han godt kan lide at forestille sig at “de voksne, der læser denne bog for børn, måske tager rollen på sig som barn af bøger og leder de unge læsere ind i en verden af tekst.” (læs interviewet og se et klip med de to forfattere her).

Helt særligt for bogen er, at hvert udgivelsesland selv har måtte tage stilling til, hvilke værker der skulle repræsentere de to børns rejse, og i Danmark har Astrid Heise-Fjeldgren gjort et fantastisk stykke arbejde med at udvælge velkendte klassikere, som har haft betydning for mange generationer af danske børn. Af danske tilføjelser kan blandt andet nævnes H.C. Andersens Den lille havfrue, Johan Krohns Peters jul og Gøngehøvdingen af Carit Etlar.
Jeg kan ikke helt få armene ned over den her smukke bog, og jeg kan se et uendeligt hav af muligheder i den – både som hyggelæsning og som et værktøj i danskundervisningen, hvor man med fordel kunne lade sine elever lave deres egne historier om, hvordan de blev børn af bøger.
Og hvis du nu tænker, det er en børnebog, den er ikke noget for mig. Så vil jeg bare minde dig om, at

Alle må kigge forbi, for fantasi er nemlig gratis

Seks kopper kaffe til den betydningsfulde rejse ind i litteraturens verden.